רעידת האדמה בטורקיה נגדעה אחת מהקהילות היהודיות העתיקות בעולם: תשמישי הקדושה הועברו לשימור

כוח חילוץ של פיקוד העורף הגיע בסוף השבוע לעיירה אנטקיה בטורקיה, שם הייתה קהילה יהודית עתיקה של 15 משפחות | במהלך העבודה בשטח, פגשה המשלחת באנשי בית הכנסת העתיק, אשר הציגו שבעה ספרי תורה ומספר מגילות עתיקות

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 12/02/23 16:51 כא בשבט התשפג

נגדעה אחת מהקהילות היהודיות העתיקות בעולם: תשמישי הקדושה הועברו לשימור
מגילת אסתר עתיקה שנמצאה | , צילום: דובר צה"ל

במהלך השבוע האחרון פועלת משלחת "ענפי זית" של צה"ל במוקד רעידות האדמה בטורקיה. המשלחת חילצה עד לאמש 19 לכודים חיים. כחלק מהמבצע כוח חילוץ של פיקוד העורף הגיע בסוף השבוע לעיירת אנטקיה, שם הייתה קהילה יהודית עתיקה של 15 משפחות. הכוח החל באיתורם וחילוצם של שאול ופורטונה ג'נודי ז"ל, מראשי הקהילה במקום. בתום משימה שנמשכה 48 שעות, חילצו את גופותיהם. 

"כל מי שנשאר חי עבר לאיסטנבול"

במהלך עבודתם בשטח, פגשה המשלחת באנשי בית הכנסת העתיק, אשר הציגו שבעה ספרי תורה ומספר מגילות עתיקות, ביניהן מגילת אסתר, אותם ביקשו להעביר לאיסטנבול מחשש לביזה ומתוך רצון לשמר את הממצאים העתיקים. 

קצין אוכלוסיה במשלחת "ענפי זית", סגן במיל' יובל קליין, מהכוח ששהה במקום אמר: "מדובר באחת מהקהילות היהודיות העתיקות ביותר בעולם, אנחנו מעריכים את זה במשהו כמו 1,500 שנה שעמדה פה הקהילה היהודית. אחיו של ראש הקהילה שנפטר, עזרא, שהוא בעצם היורש, העביר לכוח החילוץ את תשמישי הקדושה וביקש שנשמור עליהם".

אחיו של ראש הקהילה שמצא את מותו ברעידה | , עזרא

אחיו של ראש הקהילה שמצא את מותו ברעידה | , עזרא צילום: דובר צה"ל

ממצא נוסף שהועבר לשימור |

ממצא נוסף שהועבר לשימור | צילום: דובר צה"ל

לדבריו, הקהילה הזו סיימה את דרכה ההיסטורית, "כל מי שנשאר חי עבר לאיסטנבול והם לא צפויים לחזור למקום הזה. למעשה, הוצאת המגילות היא אקורד הסיום של 1,500 השנים האחרונות כאן במקום הזה. הסיום עצוב ומרגש יחדיו כאשר בסיום דרכה - צה"ל מגיע לחלץ את גופות היהודים ולהעבירם לקבורה ובמקביל לוקח אחריות על תשמישי הקדושה שהיו ברשות הקהילה היהודית שנחרבה".