בדרך לפטור מוויזה אושר בקריאה ראשונה: המשטרה תוכל להעביר נתוני טביעות אצבע

אושר בקריאה ראשונה: על מנת שישראל תוכל להיכנס לתכנית הפטור מאשרת כניסה, משטרת ישראל תוכל להעביר לגופים מוכרים בארה"ב, פרטי זיהוי כגון טביעות אצבעות

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/02/23 17:51 טז בשבט התשפג

אושר בקריאה ראשונה: המשטרה תוכל להעביר נתוני טביעות אצבע
טביעת אצבע, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

מליאת הכנסת אישרה היום (ג') בקריאה ראשונה את הצעת חוק סדר הדין הפלילי, סמכויות אכיפה – חיפוש בגוף ונטילת אמצעי זיהוי, (תיקון מס' 8)התשפ"ג-2023. תשעה חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדת החוקה להכנה לקריאה ראשונה.

מוצע להסמיך את המשטרה להעביר פרטי זיהוי 

מוצע לאפשר לרשויות מדינת ישראל לעשות שימוש במידע שיתקבל מגוף חוץ המוכר בארה"ב, בדרך של השוואה בין נתוני טביעת אצבעות לבין נתונים המצויים במאגר הרשויות. המידע יתקבל בהתאם להסדרים המוגדרים בהצעה (הסכם ה-PCSC  ומזכר ה-EBSA לפי המנגנון המוצע, אשר יאפשר עריכת השוואה באמצעות מערכת ממוחשבת לנתוני מאגר של המשטרה). 

בנוסף, מוצע להסמיך את משטרת ישראל להעביר לגוף חוץ מוכר אשר ביקש את פרטי הזיהוי של אדם שהתקבלו לגבי נתון טביעת האצבעות המשויך אליו, זאת בהתאם לקיום תנאים ספציפיים המוגדרים בהסדר המוצע. לבסוף, מוצע להטיל על השר לביטחון לאומי חובת דיווח על נתונים מספריים המוזנים מכוח חוק זה.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ישראל נדרשת לחתום על הסכם להגברת שיתוף פעולה

זה כמה שנים פועלת מדינת ישראל להצטרפות לתוכנית הפטור מאשרות של ממשלת ארצות הברית, אשר מאפשרת כניסה לארצות הברית בלא הנפקת אשרה. לפי החוק הפדרלי בארצות הברית, אחד מן התנאים להצטרפות מדינה לתוכנית הוא חתימה על הסדר להגברת שיתוף המידע בין המדינה המצטרפת לבין ארצות הברית בנושאי איומים על הביטחון ורווחת הציבור בארצות הברית. 

תנאי זה מתווסף לשורה של דרישות נוספות שארצות הברית מציבה למדינות המבקשות להצטרף לתוכנית הפטור מאשרות. לצורך קיום תנאי זה, נדרשה ממשלת ישראל לחתום עם ממשלת ארצות הברית על הסכם להגברת שיתוף הפעולה במאבק בפשיעה חמורה וטרור, וכן על מזכר בדבר שיתוף פעולה בנושא חיזוק ושמירה על ביטחון הגבולות. 

ההסדרים מקימים מנגנון סדור לחילופי מידע בין הצדדים על בסיס שאילתות והשוואת טביעות אצבע ביומטריות המצויות בידי צד להסדרים אל מול מאגרים מדינתיים של הצד האחר, ומסירת מידע ממאגרים אלה בתנאים ובמגבלות שונות שנקבעו בהסדרים.