המסעות לפולין יחזרו בקרוב? השיחה של אלי כהן עם הבכיר הפולני

שר החוץ, אלי כהן ומקבילו הפולני, זביגנייב ראו, שוחחו על חימום היחסים, על מציאת פתרון למשלחות הנוער ועל השבת השגריר הפולני לישראל

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 07/02/23 16:51 טז בשבט התשפג

המסעות לפולין יחזרו בקרוב? השיחה של אלי כהן עם הבכיר הפולני
אלי כהן, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לראשונה מזה למעלה משנתיים שלא התקיימה שיחה בין שרי חוץ של שתי המדינות, שוחח היום (יום ג') שר החוץ,אלי כהן עם מקבילו הפולני, זביגנייב ראו. בשיחה דנו השרים בדרכים לחימום היחסים בין המדינות, בין היתר באמצעות השלמת המתווה להחזרת משלחות הנוער הישראליות לפולין. 

שר החוץ הפולני ציין בשיחה כי יבחן אפשרות למינוי שגריר פולני חדש לישראל, זאת לאחר תקופה בה התנהלה השגרירות בישראל ללא שגריר. השיחה התנהלה ברוח טובה, והשרים הביעו רצון לקיים קשר ישיר ורציף, ואף לקיים מפגש ישיר, בפולין או בישראל, בתקופה הקרובה.

על רקע ביטול המשלחות לפולין: השגריר הישראלי זומן לבירור

נזכיר כי באוקטובר האחרון, שגריר ישראל בפולין, יעקב ליבנה זומן לשיחת בירור במשרד החוץ הפולני. המתיחות מגיעה על רקע האשמות השגריר הישראלי כי ביטול המסעות לפולין מגיע בעקבות החלטת הממשלה הפולנית, זה שגרם לזעם בצד הפולני ולזימון השגריר לשיחה.

צילום: פלאש 90. יוסי זליגר

בטקס שנערך על אדמת פולין אמר השגריר: "מחנה השמדה סוביבור היה אחד האתרים שבו קבוצות נוער מישראל נהגו לבקר. לצערנו היום הדבר בלתי אפשרי עקב החלטת משרד החוץ הפולני". השגריר הוסיף: "זו החלטה שאינה מובנת על ידי ישראל ועל ידי מדינות אחרות ואת זה צריך לשנות".

המחלוקות העיקריות בין ישראל ופולין

המחלוקת היא סביב הדרישה הישראלית לשמירה ישראלית עם נשק על הסיורים בעוד הפולנים טוענים מנגד כי מדינתם היא מדינה בטוחה ויש ביכולתה להגן על המשלחות. "אנחנו מוכנים שהסיורים יתחילו עכשיו (ללא אבטחה חמושה), בעוד משא ומתן נוסף יימשך" כתב שר החוץ הפולני, יבלונסקי.

כמובן שהמחלוקות מגיעות לא רק סביב נושא האבטחה של המשלחות, אלא גם סביב התכנים במשלחות. שהפולנים רוצים להיות מעורבים יותר בתוכן ובנרטיב בסיורים וטוענים כי גם הם היו קורבנות של המשטר הנאצי.