החומר המסוכן במוצרים להחלקת שיער הוביל לאי ספיקת כליות קשה

בוטלו עשרות רישיונות למוצרי החלקת שיער מסוכנים. מחקר ארצי שנערך בשערי צדק חשף את החומר המסוכן במוצרים להחלקת שיער שהובילו לאי ספיקת כליות קשה

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/02/23 16:22 יד בשבט התשפג

החומר המסוכן במוצרים להחלקת שיער הוביל לאי ספיקת כליות קשה
החלקת שיער, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

בשל ריבוי מקרים של נשים שאושפזו במצב קשה מאוד עם פגיעה חמורה בכליות לאחר החלקת שיער, מחקר חדש בבית החולים שערי צדק אישש את החשד באשר להימצאותם של חומרים מסוכנים בחלק מן המוצרים להחלקת שיער שנעשה בהם שימוש במספרות השונות. את המחקר הוביל צוות המכון לנפרולוגיה במרכז הרפואי בראשות ד"ר אלון בניה ומנהלת המכון פרופ' לינדה שביט, והוא מסכם את העבודה והמאבק לביטול הרישיונות לחומרי החלקת שיער המסוכנים לנשים.

נשים ללא מחלות רקע הגיעו לבית החולים עם אי ספיקת כליות חמורה

לאחר מספר מקרים שהתגלו בשערי צדק של נשים שאושפזו במצב קשה מאוד עם פגיעה חמורה בכליות לאחר החלקת שיער, יזמה פרופסור לינדה שביט מחקר ואיסוף נתונים מכל בתי החולים בארץ על מנת להבין מהו החומר הגורם לאי ספיקת כליות.

מחקר ארוך טווח שארך שלוש שנים הציג 26 מקרים של נשים בטווח גילאים 14-58, (גיל ממוצע 28) מרביתן ללא מחלות רקע שהגיעו לחדרי המיון השונים בארץ עם אי ספיקת כליות חמורה. בעקבות זאת החל בירור מעמיק והתגלה המכנה המשותף לכולן, כל הנשים ללא יוצאת מן הכלל עברו החלקת שיער מספר ימים קודם.

דר לינדה שביט

דר לינדה שביט צילום: דוברות שערי צדק

יש לבדוק האם הנשים אכן ביצעו החלקת שיער טרם הופיעו התסמינים

המחקר חשף את החומר המסוכן לכליות, חומצת גליקולית שנמצאה בחומרי ההחלקה היא ככל הנראה הגורם לכשל הכלייתי החמור. בעקבות העבודה האינטנסיבית שכללה השתתפות בוועדות ושיח עם משרד הבריאות, בחודש האחרון נשללו רישיונות מעשרות תכשירים להחלקת שיער המכילים חומצה גליקולית. בעקבות המחקר, הועברו הנחיות מעודכנות לכל צוותי הרפואה בארץ לתחקר נשים עם סימנים של בחילות, הקאות וכאבי בטן עם אי ספיקת כליות חריפה האם ביצעו החלקת שיער בימים שלפני.

"החלקת שיער קיימת בכל העולם ולכן חשוב להקפיד על החומרים בהם משתמשים", מציינת פרופסור שביט. "לשערי צדק הגיעו נשים במצב קשה, בהן אישה הרה עם פגיעה חריפה בכליות שחלקן עדיין במעקב. בבדיקת רקמת הכליה שבוצעה לאחר ביופסיית הכליה בחלק מהנשים נמצא חומר פירוק של חומצה גליקולית שנספגה בדם של המטופלות דרך הקרקפת ושקעה בכליות. חלק מהנשים נזקקו אף לטיפול בדיאליזה בעקבות כשל כלייתי חמור". 

"חשוב לעורר את המודעות של הנשים וגם של מעצבות ומעצבי השיער להשתמש רק בתכשירים מותרים ולהיצמד להוראות היצרנים", מוסיפה פרופ' שביט. "אני שמחה שהצלחנו למנוע עוד מקרים רבים של סכנת חיים בנשים שמבקשות לעבור החלקת שיער עם חומרים בטוחים".