בדרך להפרטת הדואר: בקרוב תוכלו לבחור את נקודת האיסוף לחבילות שלכם

שר התקשורת חתם על הרישיון החדש של חברת דואר ישראל: "לא נשאיר אף אחד מאחור”. בין עיקרי הרישיון החדש: שירותי דואר בדיגיטל, בחירת מיקום איסוף החבילות, פתיחת מרכזי מסירה בפריפריה, ושירותים יעודיים והנחות בתעריפים למקבלי קצבאות ולקוחות בנק הדואר

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 02/02/23 16:10 יא בשבט התשפג

בדרך להפרטת הדואר: בקרוב תוכלו לבחור את נקודת האיסוף לחבילות שלכם
צילום: Nati Shohat/Flash90

שר התקשורת שלמה קרעי חתם היום (ה') על הרישיון החדש של חברת דואר ישראל, המחייב אותה לספק לציבור שירותים בערוצים מקוונים ודיגיטליים, ומעדכן את הרגולציה החלה על החברה בהתאם לעידן הנוכחי, המאופיין בירידה בשימוש במכתבים ועליה בשימוש בחבילות. כל זאת, תוך חידוד הוראות צרכניות שמטרתן להגן ולהקל על אוכלוסיות מוחלשות.

לצד זאת, השר גם חתם על הוראות שנועדו לחייב את חברת דואר ישראל לאפשר למתחרים גישה למרכזי החלוקה ולתאי דואר שכורים המהווים תשתית לחלוקת דברי דואר, ולאפשר בכך תחרות מלאה בשוק, כך שכל נמען במדינה יוכל לקבל שירותי דואר באמצעות כל גורם המספק אותם בהתאם לחוק. כמו כן, לאחרונה נכנסו לתוקף תקנות הדואר במסגרתן יינתנו תעריפים מוזלים בשירותי בנק הדואר לאוכלוסיות מוחלשות. כך, בעלי חשבון בבנק הדואר הזכאים לקצבת זקנה, הבטחת הכנסה או נכות יקבלו הנחה של 50% לפחות על שירותים של בנק הדואר. במהלך היסטורי, מרכזי החלוקה ביישובים קטנים יפתחו למתחרים, ולראשונה כל שוק הדואר ייפתח לתחרות מלאה.

איסוף חבילות, אילוסטרציה

איסוף חבילות, אילוסטרציה צילום: shutterstock

העקרונות המרכזיים ברישיון הדואר החדש:

• בחירת מיקום נקודת איסוף חבילות ודואר רשום - לפחות 85% מהלקוחות ברחבי הארץ יוכלו לבחור את נקודת האיסוף של החבילות שלהם.

• חובת אספקת שירותי דואר ובנק דואר עיקריים גם באמצעים מקוונים או דיגיטליים - כגון קבלת קצבאות באמצעות כרטיס נטען, פתיחת חשבון בבנק הדואר, הפקדת שקים לחשבון בבנק הדואר, הפקדה לזכות חשבון בבנק הדואר על ידי צד ג' (תשלומים תקבולים), העברות כספים בארץ ולחו''ל, השכרת תא דואר, הפניית דבר דואר ומשלוח מכתב בודד בארץ ולחו"ל (משלוח דואר רגיל, דואר רשום, דואר מהיר 72 שעות ודואר מהיר 24 שעות).

• חובת פריסת מרכזים למסירת חבילות ודברי דואר רשומים ביישובים בפריפריה בחנויות, קיוסקים, סופרמקטים ועוד.

• ביצוע פעולות ללא צורך בהגעה לסניף והקלה על אוכלוסיות מקבלי הקצבאות -יוכלו למשוך בקלות את הקצבה החודשית מכל כספומט.

• שיפור שירות הלקוחות – נקבע תקן שירות למוקד טלפוני שיפעל לפחות 45 שעות בשבוע ויספק שירות לקוחות גם באמצעים מקוונים.

שלמה קרעי |

שלמה קרעי | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בלחיצת כפתור כל אזרח יוכל להינות משירותים מתקדמים

מאז עדכון רישיון חברת הדואר בפברואר 2015 ועד היום, חלו שינויים מהותיים בשוק הדואר שעיקרם ירידה משמעותית במשלוחי מכתבים ועלייה משמעותית במשלוחי חבילות, ירידה בביקוש לשירותי אשנב ועלייה בביקוש לשירותים דיגיטליים. הרישיון הנוכחי יאפשר לחברת הדואר להתייעל ולעבור ממתכונת של הוצאות קבועות למתכונת של הוצאות משתנות, לשפר את השירות לציבור, לפרוס יחידות דואר חדשות בהתאם לביקושים ולגוון את מקורות ההכנסה.

"מקדמים את הרפורמה בדואר, ולא משאירים אף אחד מאחור", אמר קרעי, "חברת הדואר תתן מענה הולם ותעריפים מוזלים לאוכלוסיית הגיל השלישי ומקבלי הקצבאות. הרפורמה להבראה והפרטת הדואר תשפר משמעותית את השירות שמקבלים כיום אזרחי מדינת ישראל. בקרוב, בלחיצת כפתור, כל אזרח יוכל להנות משירותי דואר מתקדמים. אוכלוסיית הגיל השלישי ומקבלי קצבאות יוכלו למשוך את הקצבה מכל כספומט הקרוב לביתם, מבלי להגיע לסניפי דואר, ולעמוד בתורים".