הרפורמה של שלמה קרעי בשוק התקשורת נחשפת: התאגיד יקוצץ משמעותית

במסגרת תכניתו של שר התקשורת, תאגיד השידור הציבורי לא יסגר, אך תקציב חטיבת החדשות יקוצץ משמעותית ומספר תחנות רדיו יופרטו לשוק הפרטי | עוד בתכנית: פרסומות ב"הוט ו-"יס", הפקות מקור ישראליות בנטפליקס ודיסני פלוס

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/02/23 09:18 י בשבט התשפג

הרפורמה של שלמה קרעי בשוק התקשורת נחשפת: התאגיד יקוצץ משמעותית
שר התקשורת שלמה קרעי | , צילום: Flash90, ארגון העיתונאים

בשבוע הבא צפוי שר התקשורת שלמה קרעי להציג את הרפורמה שלו בענף עליו הוא אמון. התוכנית מתפרסמת בצל מחאה של אנשי תקשורת רבים נגד רצונו של שר התקשורת לסגור את תאגיד השידור הציבורי. יתכן והתוכנית תעבור שינויים קלים עד ליום שלישי אז תוצג במסיבת עיתונאים. 

מחלקות בתאגיד השידור הציבורי ייסגרו ותקציבו יקוצץ

נכון להיום (ד') ועל פי הפרסום ב"ישראל היום" הרפורמה לא תביא לסגירת תאגיד השידור הציבורי "כאן", אולם תקציבו יצטמצם דרמטית ויקשה על הפעילות כפי שהיא מתקיימת היום. מחלקות רבות בו ייסגרו ואילו חטיבת החדשות, הכוללת את "כאן 11" ו-"כאן ב", תספוג קיצוץ משמעותי בתקציבה. לתאגיד ישנן תחנות רדיו נוספות והן יופרטו ויועברו לשוק הפרטי.

"קשת 12", "רשת 13" ו"עכשיו 14" יגלו עוד כי הרגולציה עליהם, על הערוצים המסחריים - תצומצם. קרעי שוקל לבטל גם את הרגולציה הקיימת על חברות החדשות בערוצים 12 ו-13, מהלך שצפוי לחזק את שליטת בעלי הערוצים על תכני החדשות.

מועצת הכבלים והלוויין האחראית על שידורי "הוט" ו"יס" תזכה להקלה עבורה, ושתי החברות אלה תוכלנה לשדר לראשונה פרסומות במהלך שידוריהן וכך יוזל מחיר המנוי אליהן. 

הפלטפורמות של "נטפליקס" ו"דיסני פלוס" יחויבו בישראל להשקיע בהפקות מקור ישראליות כדי לעודד יצירה המקומית. גם סלקום טי.וי, פרטנר טי.וי ייאלצו להכניס שידורי מקור ישראליים לפי רף הכנסות.

"השר קרעי קורע לגזרים את השידור הציבורי"

באגודת העיתונאים ירושלים הגיבו לתוכנית של השר קרעי, ואמרו הבוקר כי תכניתו האמיתית נחשפה: "החלשת העיתונות בישראל ובראש ובראשונה – השידור הציבורי. המשמעות של קיצוץ חד בתקציב התאגיד כמוה כסגירת כאן 11 וכאן רשת ב', תחנת הרדיו המואזנת בישראל. הסיסמאות על הפרטת תחנות רדיו מעידות על ניסיון להטעיה או חמור מכך על חוסר הבנה: מרגע שיופרטו – הן כבר לא ייחשבו שידור ציבורי". 

לדברי האגודה, "השר קרעי קורע לגזרים את השידור הציבורי ואומר לא לעיתונות שאינה תלויה במפרסמים. קרעי פשוט אומר לא לכל מה שאינו בעל ערך מסחרי". לסיום אמרו: "חמש שנים אחרי שממשלת נתניהו סגרה את רשות השידור והקימה את התאגיד, לא ניתן לה להחשיך את מסך כאן 11 ולהשתיק את הקול של ישראל בכאן ב".

עיתונאים בכנס חירום: "השידור הציבורי לא ייסגר, נקודה"

מאות עיתונאים השתתפו בתחילת השבוע בכנס חירום למען השידור הציבורי שיזמו ארגון עובדי התקשורת וארגון העיתונאים. 

עיתונאית חדשות 13 אילה חסון אמרה בכנס כי גדלה וצמחה כעיתונאית בתאגיד השידור "ואני גאה בכך". חסון סיפרה: "אחרי שסגרו את ערוץ 1 פוטרו מאות עובדים שנותרו תלויים באוויר באמצע החיים שלהם, ללא סיבה. זה נעשה בדורסנות ובחוסר ענייניות. אנשים נזרקו בצד הדרך ונותרו אבודים. כל מי שיש בו גרם של נשמה לא יכול להסכים עם המהלך הדורסני הזה. אסור למדינת ישראל להישאר ללא שידור ציבורי. אסור שרק בעלי הון יחזיקו בכלי תקשורת. התאגיד משדר הפקות מקור מעולות מבלי להיגרר רק לשיקולי רייטינג. הפקות שמספקות פרנסה לאלפי יוצרים. השידור הציבורי לא ייסגר, נקודה".

עיתונאית עובדה וחדשות 12 אילנה דיין אמרה כי יש דברים שאמורים להיות מעל לכל ויכוח. "חשבנו שאנחנו חיים במדינה דמוקרטית. איך אפשר להתווכח עם מישהו שחושב שאפשר לפזר תקציבים של גוף שידור ציבורי ככה באוויר. חזרות, המפקדת, טהרן, מהצד השני, שעת אפס -  אלה נכסי צאן ברזל. להפריט שידור ציבורית זה להרוג את השידור הציבורי.  בתאגיד מבעבעת יצירה תוססת ואיכותית. אפשר להפיק את קופה ראשית במימון חברת קפה, אבל זו כבר תהיה יצירה אחרת. היום כולנו כאן".