הספרייה הלאומית מציגה: התלמוד ירושלמי של הרב קנייבסקי אצלכם בבית

באתר של הספרייה הלאומית הועלו סריקות של התלמוד הירושלמי עם הערות בכתב ידו של מנהיג הציבור החרדי, הרב חיים קנייבסקי, שנפטר בשנה שעברה

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 30/01/23 11:49 ח בשבט התשפג

הספרייה הלאומית מציגה: התלמוד ירושלמי של הרב קנייבסקי אצלכם בבית
צילום: Yaakov Nahumi/Flash90

מנהיג הציבור החרדי-ליטאי, הרב חיים קנייבסקי, נפטר בשושן פורים שאשתקד בגיל 94. לקראת יום השנה, החלה הספרייה הלאומית בפרוייקט צילום ספריו של הרב חיים קנייבסקי שחיבר ספרים תורניים רבים. הספרים הועברו לספרייה באדיבות משפחת הרב, השוקדת על הוצאת כתביו וספריו לדפוס, וזאת על מנת לאפשר לציבור הרחב להיחשף לעבודתו התורנית ולהערותיו שנשארו בין דפי הספרים וטרם ראו אור.

הרב קנייבסקי היה ידוע בסדר לימודו המיוחד, שכלל בין השאר סיום בכל שנה של לימוד התלמודים הבבלי והירושלמי, רמב"ם ושולחן ערוך. בשל בקיאותו הרבה הוא זכה לכינוי 'שר התורה'. את ספרי הלימוד שלו עיטר הרב בהגהות רבות שנכתבו בשולי הדפים, ויש בהן תיקוני נוסח והערות תוכן רבות מאוד המלמדות על חריפותו ובקיאותו. הספרים הראשונים שנסרקו ועלו לאתר "כתיב" של הספרייה הלאומית הם חמשת כרכי התלמוד הירושלמי שבהם למד הרב קנייבסקי מידי יום, ועל גיליונות כל אחד מהכרכים ישנן הערות רבות בכתב ידו. 

צילום: הספרייה הלאומית

צילום: הספרייה הלאומית

לפחות 2500 דפים נסרקו והועלו לאתר הספרייה לעיון הציבור"

מבית הרב נמסר כי "הרב הביע את רצונו זה בפני תלמידיו, ואכן מיד לאחר פטירתו התחלנו לעסוק בדבר כדי שלא לעכב את הפצת תורתו, ולהספיק להוציאה לאור כבר בתוך שנת האבל. לאחר בירור מעמיק הגענו למסקנה שאין מתאימה ומקצועית יותר ממחלקת כתבי היד של הספרייה הלאומית בירושלים למלאכה גדולה ונעלה זו, ואכן צוות המחלקה עבד על פרויקט זה ברצינות ומסירות שעות רבות והתוצאה משביעת רצון בהחלט. כל כרכי הירושלמי הכוללים לפחות כ - 2500 דפים (כולל המפרשים) נסרקו באיכות גבוהה במיוחד, והועלו לאתר הספרייה לעיון הציבור".