הרב אורן דובדבני: "חיילת שומרת כשרות יותר מבת שירות"

מומחה הכשרות וראש מערך "צהר" לשעבר נתקל בשאלות רבות שהגיעו אליו מבנות שירות לאומי, וגרמו לו להבין שהשמירה על כשרות בדירות השירות רופפת מתמיד, "חלק מהדירות פשוט אינן כשרות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/01/23 12:56 א בשבט התשפג

הרב אורן דובדבני: "חיילת שומרת כשרות יותר מבת שירות"
צילום: shutterstock

כל בחורה שסיימה לפחות שנה של שירות לאומי יודעת איך זה. בהתחלה אתן מקפידות, צובעות את כל הסירים באדום ובכחול ומסמנות בלק את הסכינים והמזלגות, אבל עם הזמן האדיקות מתרופפת. פתאום מישהי התבלבלה והכינה שניצלים במחבת החלבי, ואחרת אכלה קורנפלקס עם חלב עם הכף הבשרית, והשמירה על הכשרות הולכת ומסתבכת. קשה להקפיד על כללים ברורים וחד משמעיים בדירה עם שמונה ולפעמים גם עשר בנות, ועם הבלבול שגובר, פוחתת השמירה על ההלכה.

"חלק מהדירות פשוט אינן כשרות"

הרב אורן דובדבני, שהיה במשך שנים ראש מערך הכשרות של צהר, כתב על הנושא בפוסט בחשבון הפייסבוק שלו. "אני באמת לא יודע מה עושים", הוא כתב. הרב שיתף כי בנות שירות פונות אליו בשאלות רבות בנושא כשרות, ומהשאלות ניכר שהמצב בדירות השירות עגום. הרב אמנם שיבח את השואלות על כוונתן ורצונן, אך הסביר, "מהשאלות ניכר שחלק מהדירות פשוט אינן כשרות". מומחה הכשרות כתב כי לא כל בת יודעת את ההלכות, וגם מי שיודעת לא תמיד זוכרת ומי שזוכרת לא תמיד מקפידה. בנוסף לכך, הבנות מקבלות דירות שלא ידוע מה מצב הכלים בהן ולא תמיד הסימון על הכלים ברור. 

לא תמיד הסימון ברור, אילוסטרציה

לא תמיד הסימון ברור, אילוסטרציה צילום: shutterstock

"כשרות בצה"ל היא באמת ברמה גבוהה"

מתוך המצב "העגום", כפי שתיאר אותו הרב, הוא הגיע למסקנה הבאה: "בת בצבא שומרת כשרות יותר מבת בשירות לאומי". כידוע, כללי הכשרות בצה''ל מחמירים ביותר, והשמירה עליהם היא ברורה וחד משמעית. חיילות המשרתות בבסיסים צבאיים, בין אם רוצות ובין אם לא, מקפידות על הלכות הכשרות בחומרה רבה יותר מבנות השירות הלאומי המתחזקות דירה בעצמן. "מהקשר שלי עם רבנים צבאיים אני יכול לומר שכשרות בצה"ל היא באמת ברמה גבוהה", סיכם הרב, וחתם את הנושא הכואב.