"אחרי הספין התקשורתי השקרי": מיקי זוהר מגיב לסערה שיצר

שר התרבות יצר סערה עם הודעה מטעם משרדו, בה נכתב כי הנחה לבחון את שלל התוכניות של השר הקודם ביניהן תכנית "שבת ישראלית" אשר מתקיימת גם בשבת | הבוקר הגיע ההסבר: "עם כניסתי לתפקיד הבהרתי חד משמעית כי נשמור על הסטטוס קוו"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 23/01/23 08:24 א בשבט התשפג

"אחרי הספין התקשורתי השקרי": מיקי זוהר מגיב לסערה שיצר
מיקי זוהר | , צילום: Flash90

בהודעה מטעמו של שר התרבות והספורט מיקי זוהר שפורסמה אמש, נכתב כי זוהר הנחה את צוות משרדו לבחון את שלל התוכניות של השר הקודם, ביניהן תכנית "שבת ישראלית" אשר מתקיימת גם בשבת ובכך לדבריו, "מפלה ציבור שומרי שבת שלם". הבוקר (ב') ניסה זוהר להשיב לביקורת הרבה שספג.

"בישראל מתקיימים וימשיכו להתקיים אירועי תרבות רבים בשבת שהמשרד מתקצב"

"אז אחרי הספין התקשורתי השקרי, הנה האמת כפי שהיא", התחיל זוהר את הסברו. "מעולם לא אמרתי ולא העליתי בדעתי לבטל אירועים או לשלול מימון של מוסדות תרבות הפועלים בשבת. להיפך, עם כניסתי לתפקיד הבהרתי חד משמעית כי נשמור על הסטטוס קוו ועל החופש של אזרחי ישראל ובין היתר גם הבהרתי שאני לא אתערב בקיום משחקי הכדורגל בשבת".

זוהר המשיך וכתב כי מקום המדינה קיים בישראל סטטוס קוו, "אשר לצערי השר היוצא הפר אותו בשנה האחרונה, ולראשונה בתולדות משרד התרבות הוא החליט ליזום באופן אקטיבי פעילות שמתקיימת דווקא ביום שבת. מה שלא היה אף פעם כמו שאף גוף ממשלתי רשמי בישראל לא יוזם מטעמו פעילות בשבת, גם משרד התרבות והספורט לא ייזום פעילות בשבת. כך היה מאז ומעולם וכך יהיה". לדבריו, "מיותר לציין שיש כאן מעשה לא שוויוני שמפלה לרעה חלק ענק מהציבור".

שר התרבות שלל מכל וכל את הטענות שנשמעו מאז אמש כאילו הורה לבטל את אירועי התרבות בשבת: "כמובן שבישראל מתקיימים וימשיכו להתקיים אירועי תרבות רבים בשבת שהמשרד מתקצב וכך גם יימשך, אך לא ניזום אותם. בדיוק כפי שעיקרון השוויון מחייב ובהתאם לסטטוס קוו. צר לי שחלק מכלי התקשורת משתפים פעולה עם הספינים השקריים של גורמים באופוזיציה במטרה להפחיד את הציבור במקום לשקף לו את האמת. אבל אתם מכירים אותי. אני לא נרתע מהתקפות ואמשיך לדבוק בעקרונות ובערכים עליהם חונכנו". 

"מיקי זוהר עוצר מיזמי תרבות בשבת"

בהודעתו אמש כתב השר: "המשרד בראשותי אינו מתערב בתכנים של גופים ממומנים אך יחד עם זאת ההחלטה של הממשלה הקודמת לגבי פעילות יזומה בשבת אינה עולה בקנה אחד עם המדיניות של השר זוהר והשמירה על הסטטוס קוו. לכן, הנחה השר את צוות משרדו לבחון את התוכנית מחדש. מיותר לציין כי מוזיאונים ימשיכו להיות פתוחים בשבת אך לא במימון המשרד", כך כתב השר והוביל לביקורת רבה, גם בקרב הימין.

עיתונאי "הצינור", בר שם-אור, כינה את ההחלטה של השר זוהר כ"הזויה", והוסיף כי המהלך "פוגע בצורה קריטית בפרנסה של אלפי שחקנים, אנשי במה, הפקה ותרבות. החשש של אנשי תרבות הוא שזו ההתחלה ושבקרוב תופסק פעילות התרבות בשבת בשאר הארץ. הדבר יפגע בפרנסה של עוד אלפי אנשי תרבות. זה לא חיה ותן לחיות. זה טירוף". 

ביקורת נוספת הגיעה מכיוונו של עיתונאי "עכשיו 14", גלעד צוויק, שכתב כי "מיקי זוהר מבקש להגביל פעילויות של משרד התרבות בשבתות - כי זו 'אפליה' נגד שומרי שבת, משל אין פעילויות שלא בשבת צעדים המנכרים את הממשלה יותר מאלף הפגנות".

טל שלו מ"וואלה", כתבה כי "מיקי זוהר עוצר מיזמי תרבות בשבת". זוהר השיב לה: "זה ממש לא מדוייק משום שאני לא עוצר שום פעילות. קיבלתי החלטה נכונה שאני לא יוזם פעילויות תרבות בשבת ובכך מפלה את שומרי השבת. זה הכי פשוט והוגן. מיותר לציין שכל גוף רשאי להחליט לעצמו מתי הוא מקיים את הפעילות בדיוק כמו שהמשרד בראשותי רשאי להחליט איזו פעילויות הוא יוזם ומתי".