"ברור שזו דיקטטורה, זה קרה גם בגרמניה בשנות ה-30"

הרמטכ"ל לשעבר ושר הביטחון, משה (בוגי) יעלון , אחד ממארגני המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט אמר כי הרפורמה המשפטית מובילה את מדינת ישראל להפיכה משטרית כמו שקרה בגרמניה בשנות ה-30

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 22/01/23 09:02 כט בטבת התשפג

"ברור שזו דיקטטורה, זה קרה גם בגרמניה בשנות ה-30"
צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

גם אמש (מוצאי שבת) כמו בשבועות האחרונים, התקיימו הפגנות נגד הרפורמה במערכת המשפט של שר המשפטים, יריב לוין. לראשונה לקח חלק בהפגנה גם יו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת יאיר לפיד. אחד ממארגני המחאה, הוא הרמטכ"ל לשעבר ושר הביטחון, משה (בוגי) יעלון שהתראיין הבוקר לרשת ב' ואמר כי הרפורמה המשפטית מובילה את מדינת ישראל להפיכה משטרית כמו שקרה בגרמניה בשנות ה-30.

"אם ראש הממשלה, ששולט היום בכנסת, רוצה להשתלט על הרשות השופטת, הגוף היחיד שעוד עצמאי על ידי מינוי שופטים - ברור שזו דיקטטורה. זה קרה בהונגריה, בפולין, זה גם קרה בגרמניה בשנות ה-30. אני יודע שזה רגיש, אבל אני חייב להגיד את זה. איך שופט ישפוט אם הוא חושב על קידומו באופן אובייקטיבי? זה נכון לגבי יועמ"שים שיהיו נאמנים אישית ולפסקת התגברות. איפה היה דבר כזה? ברור שזו דיקטטורה. אני מקווה שגם ההסתדרות תבין, שאם תהיה פה דיקטטורה – היא כבר לא תהיה רלוונטית", אמר בוגי בראיון.

נתניהו עם יריב לוין

נתניהו עם יריב לוין צילום: יונתן סינדל פלאש 90

"לחוקק חוק שהוא בלתי חוקי בעליל – חובתך לא לבצע אותו"

יעלון התראיין אתמול בתוכנית "פגוש את העיתונות" ואמר כי "אני חושב שראינו שעם ישראל התעורר". בהמשך התייחס גם לרפורמה עצמה ואמר: גם בעקבות ההבנה שזו לא רפורמה משפטית, שבחלקה הייתה תומך: זו הפיכה משטרית. זה לא הוצג לפני הבחירות, וכרגע ברור כשמש שאם הממשלה היא זו שממנה שופטים ורוצה פסקת התגברות ברוב של 61 לקואליציה - זו דיקטטורה ולא דמוקרטיה. לכן עם ישראל יצא לרחובות. שבוע שעבר היו כ-80 אלף מפגינים - השבוע יהיו יותר".

ההפגנה

ההפגנה צילום: Tomer Neuberg/Flash90

עוד הוסיף יעלון: "לומדים את זה בשיעור בסיסי בבה"ד 1 וגם בקורסי פיקוד במשטרה. אם הממשלה מקבלת החלטה לחוקק חוק שהוא בלתי חוקי בעליל – חובתך לא לבצע אותו, ולכן במקרה הזה מחאה היא דבר בסיסי. הלוואי והממשלה לא תעמיד אותנו במבחן הזה".