רבני צהר בירכו את הרב לאו: "ללא ספק אירוע משמעותי"

בארגון רבני צהר הגיבו לפסק ההלכה של הרב הראשי האשכנזי בנוגע לבשר המתורבת, "ללא ספק אירוע משמעותי לא רק בעולם הקולינריה כי אם גם בעולם הפסיקה ההלכתית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/01/23 14:16 כו בטבת התשפג

רבני צהר בירכו את הרב לאו: "ללא ספק אירוע משמעותי"
צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

אמש (ד') פורסמה פסיקת הרב דוד לאו בנוגע לבשר מתורבת. הרב הראשי האשכנזי פירסם חוות דעת הלכתית מנומקת, ולאחר בחינה עמוקה של הדברים קבע כי בשר מתורבת המיוצר במעבדה נחשב פרווה. עם זאת, הרב הוסיף והבהיר שיש לאסור פרסום של הבשר המתורבת יחד עם מוצרי חלב מחשש להרגל ולמראית עין. בארגון צהר הגיבו, "ללא ספק אירוע משמעותי לא רק בעולם הקולינריה כי עם גם בעולם הפסיקה ההלכתית".

"פסיקתו של הרב הראשי מקדמת אותנו למענה הלכתי מוסכם"

בארגון רבני צהר מברכים את הרב הראשי על פסק דינו, התואם לפסק דין קודם שפרסם הארגון בנושא. בפסק של רבני צהר נקבע כי בשר מתורבת שנוצר מתאי גזע יחשב כפרווה ולא כבשרי, על שלל ההשלכות הכשרותיות הכרוכות בכך. "לפני כשנה פרסמנו מסמך מפורט המבהיר כי בשר מתורבת מתאי גזע אינו נחשב כבשר", נכתב על ידי הארגון "פסיקתו של הרב הראשי כעת מצטרפת לחוות הדעת של צהר ומקדמת אותנו למענה הלכתי מוסכם, ברור וחד משמעי למוצר שבמוקדם או במאוחר יעלה על שולחנם של כלל שוחרי הכשרות ואנו מברכים על כך".

יש לאסור פרסום של הבשר המתורבת יחד עם מוצרי חלב

א. ככל שהבשר המתורבת יוגדר וישווק כ"מוצר צמחי הקרוב ביותר לבשר", הרי בכפוף לכך שיהיה פיקוח שתאי הגזע אכן יופקו משטיפת עוברים וכן תהיה השגחה על שאר מרכיביו, הרי דינו של בשר מתורבת זה הוא כשר פרווה כמוצר צמחי.

ב. במידה והבשר המתורבת ישווק כבשר או מוצרי בשר, ובפרט אם צורתו תהיה דומה לבשר בטעמו ובריחו ההולך למרחוק בעת הבישול, יש מקום להחמיר ולהגדירו ככשר אך לא כמוצר פרווה לעניין עירובו, בישולו ואכילתו עם מוצרי חלב.

ג. בפרט יש לאסור פרסום של הבשר המתורבת יחד עם מוצרי חלב מפני שכל אלו עלולים להביא להרגל עבירה ולהכשיל את הרואים ללמוד להקל בבשר וחלב ולזלזל באיסורו, וגם אפשר שבזה נחשב שהאדם רוצה בעצמו שיחשדוהו שאוכל בשר בחלב, וזה בוודאי בכלל והייתם נקיים מה' ומישראל. 

ד. הגדרה הלכתית זו שהמוצר כשר ואינו בשרי, הינה להליך הייצור שהוצג בפניי וקיים במפעלכם, ובכפוף לכך שהמרכיבים הנוספים במצע עומדים תחת כשרות הרבנות המקומית. הליך אחר ידרוש בחינה בהתאם לנתונים שבו.