סערת נחמה תאנה הרב אברהם סתיו חוזר בו: "אני סבור שאכן שגיתי"

בעקבות הטענות הקשות שהעלו משפחת תאנה נגד הרב צבי טאו, הרב אברהם חזר בו מדברים שאמר בעבר: "טענותיה הנוכחיות בדבר היות הרב טאו נאצי במסווה נשמעות בלתי-סבירות, וכשלעצמן וודאי שאינן דורשות תגובה רצינית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/01/23 14:46 כה בטבת התשפג

הרב אברהם סתיו חוזר בו: "אני סבור שאכן שגיתי"
הרב סתיו, צילום: מרים צחי

משפחתה של נחמה תאנה הציגה היום (ד') מול הכנסת טענות קשות נגד הרב צבי טאו. בין היתר טען אביה של נחמה, המתלוננת נגד הרב טאו, כי הוא כלל אינו יהודי וכי הוא צאצא של נאצים. מי שהתייחס היום לטענות הקשות נגד זהותו של הרב טאו הוא הרב אברהם סתיו, שבעבר צדד בתאנה ובמתלוננות אפשריות: "אני סבור שאכן שגיתי". 

"אולי אפילו שגיאה חמורה"

תחילה כתב הרב סתיו: "קודם כל אני רוצה לשים על השולחן את האפשרות ששגיתי. אולי אפילו שגיאה חמורה. אני לא רוצה שהרצון להגן על בחירות שעשיתי בעבר יעוות את שיקול הדעת לעת הזאת". יתר על כן כתב הרב סתיו: "אני סבור שאכן שגיתי. מן הניסוח הסופי של דבריי על פרשיית הרב טאו יכולה הייתה להשתמע הכרעה-למחצה שהתלונות אודותיו נכונות. בשעה שכוונתי המקורית הייתה (כפי שהבהרתי בהמשך) לומר רק שיש בהן כדי חובת בירור ובדיקה ותגובה".

לדבריו, כפי שהדברים נראים היום לאחר טענות משפחת תאנה, גם הפעם הוא צריך להסתייג בטרם יחרוץ דין, כי "האמינות של נחמה תאנה נמוכה למדי". עוד הוא כתב: "טענותיה הנוכחיות בדבר היות הרב טאו נאצי במסווה נשמעות בלתי-סבירות, וכשלעצמן וודאי שאינן דורשות תגובה רצינית".

לסיום הוא הבהיר: "כל זה אינו גורע, ובמובנים רבים דווקא תומך, בטענה העקרונית שכל תלונה צריכה להתברר בפורומים המקצועיים ביותר, וחובתו של כל ניילון, ובפרט איש ציבור, לנקות את שמו בפתיחות כמיטב יכולתו. ה. ה' יצילנו משגיאות".

נובמבר 2022: "מכלול הטענות והעדויות נשמע אמין למדי"

עם התפוצצות הפרשה בנובמבר 2022, כתב הרב אברהם סתיו: "בשבועות האחרונים נשמעות תלונות של כמה נשים על כך שרב בכיר במגזר פגע בהן פגיעות מיניות חמורות". בהמשך לאחר שציין כי שוחח עם אחת מהנשים ושמע את סיפורן של נוספות, המשיך וכתב: "אין לי שום כוונה לחרוץ משפט בטרם הדברים התבררו ובטרם נמסרה תגובתו של הרב. אני לא יכול להוציא לחלוטין מכלל אפשרות שמדובר בסדרת טעויות איומה מבלי ששמעתי את הצד שכנגד".

"אני כן יכול לומר", הבהיר, "שמכלול הטענות והעדויות נשמע אמין למדי, ויוצר רושם חזק שיש סיבה טובה לחשוש. גם לו מדובר היה באישה אחת, צריך היה לשמוע ולברר את עדותה ולהעניק לה את מלוא התמיכה. אך הצטברות כזו של תלונות מעלה מאד את הסבירות שיש דברים בגו והופכת את החקירה והבדיקה לחובה דוחקת".

עוד כתב בזמנו הרב סתיו כי "גם רב המוחזק כצדיק, יש לדרוש ממנו להגיב לטענות קשות המוצפות מולו, ודאי כשמדובר ביותר ממתלוננת אחת. התגובה לא חייבת להיות פומבית, והדיון יכול להתקיים בכל גוף מקצועי ואובייקטיבי שיבחר. אך עד שתינתן, ותתקבל על דעת אותו גוף, יש לדרוש אותה בתוקף".