כמו בכל שנה: "מבצע דוגו" קורא לכם לאכול פלאפל

גם השנה ב-18 בינואר אלפי יהודים ברחבי הארץ ובעולם יצטלמו עם מנת פלאפל במסגרת "מבצע דוגו", לזכר נצחונו של שורד השואה דוד לייטנר ונצחונו של העם הישראלי כולו

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/01/23 08:09 כה בטבת התשפג

כמו בכל שנה: "מבצע דוגו" קורא לכם לאכול פלאפל
מבצע דוגו, צילום: דוברות בית הנשיא ומוזיאון השואה בית העדות

היום (ד') יציין העולם את "מבצע דוגו". המבצע נקבע לזכרו של דוד לייטנר, שורד שואה, שקבע את היום כאות לנצחונו וזכר לסיפורו. בתאריך 18 בינואר 1945 יצא דוד לייטנר לצעדת המוות ממחנה ההשמדה אושוויץ, בעודו צועד, על סף אובדן כוחות, נזכר בסיפורה של אימו ז"ל על ה"בילקלך" הצומחות על העצים בארץ ישראל. לאחר ששרד את הצעדה ועלה לישראל החליט "דוגו" שבכל 18 בינואר הוא יאכל את הבילקלך הישראלי, הפלאפל.

דוד לייטנר אמר כי מבצע דוגו הוא "יום מיוחד בו אנו זוכרים את כל אלה שיצאו לצעדות המוות ולא זכו לשרוד ולהגיע אל ארץ ישראל, לצד ציון ניצחונם של מאות אלפי שורדים ששרדו את המסעות והמחנות". ביום הנקבע, אלפי אנשים ברחבי הארץ ובעולם מצטלמים עם מנת פלאפל לציון נצחונו האישי של דוד לייטנר וניצחון עם ישראל כולו.

מבצע בינלאומי מצרפת ועד דרום אפריקה

בשנה שעברה המבצע היה בינלאומי מאי פעם וצויין בעשרות מדינות מסביב לגלובוס. תמונות של אנשים אוכלים פלאפל לזכר ניצחונו של דוגו ושל שאר השורדים הגיעו למוזיאון השואה בית העדות מצרפת, מצרים, אוסטרליה, שווייץ, דרום אפריקה, דובאי ועוד.

נשיא המדינה יצחק הרצוג אירח את 'דוגו' בלשכתו ואמר, "אני גאה ליטול חלק, יחד עם המוני אנשים בארץ ובעולם, ב'מבצע דוגו' שכל כולו תקווה, אהבת חיים, ואמונה בנצח ישראל". הוא פנה לציבור ושיתף, "סיפורו המרגש של דוגו, שורד אושוויץ שהבניין והתקומה עמדו ועומדים לנגד עיניו יום וליל, נגע עמוקות בלבי ומוכיח לכולנו שעם ישראל חי!".

מתכון לפלאפל