בכירים בקואליציה על רפורמת המשפט: לא צפויים שינויים משמעותיים

הגורמים אומרים כי ייתכן ויוכנסו כמה שינויים כמו הורדת נציג אחד של הקואליציה בוועדה למינוי שופטים, שינוי חסר משמעות כי הרוב המוחלט של הקואליציה עדיין יישמר

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/01/23 21:16 כב בטבת התשפג

בכירים בקואליציה על רפורמת המשפט: לא צפויים שינויים משמעותיים
יריב לוין, צילום: אוליבר פיטוסי פלאש 90

המערכת הפוליטית והמערכת המשפטית סוערות בעקבות פרסום התכנית המלאה של שר המשפטים, יריב לוין, לרפורמה במערכת. מימין מברכים, משמאל מאיימים, ובתווך עומדים נבחרי הציבור ואושיות המשפט. נשיא המדינה, יצחק הרצוג, אף ניסה לפייס בין לוין לבין הנשיאה חיות ולקיים פגישה משולשת כדי להגיע להסכמות.

בתוך כך,בכירים בקואליציה אומרים שאין שום כוונה להכניס שינויים במהפכה המשפטית של לוין, כך על פי פרסום של הכתבת הפוליטית של חדשות 12, דפנה ליאל.לדברי אותם בכירים, ייתכן ויוכנסו כמה שינויים כמו הורדת נציג אחד של הקואליציה בוועדה למינוי שופטים, שינוי חסר משמעות כי הרוב המוחלט של הקואליציה עדיין יישמר. בנוסף רק בסעיף הסבירות מחפשים אותם גורמים נוסחה שתגן יותר על האזרח מפני הרשות המבצעת אבל הם ממתינים לפסיקה בעניין דרעי כדי להחליט איך להתקדם.

הנאום והסערה: ח"כית מהליכוד פועלת להדחת הנשיאה אסתר חיות

בתוך כך, 

ביום חמישי האחרון התבטאה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בנוגע לרפורמה המשפטית של השר יריב לוין. בנאומה החריג, תקפה הנשיאה חיות את הרפורמה ואמרה: "מדובר במתקפה שלוחת רסן על מערכת המשפט" אמרה. במכתב ששלחה הבוקר (א') חברת הכנסת טלי גוטליב, היא קוראת לשר המשפטים להגיש קובלנה נגד הנשיאה חיות.

אסתר חיות,

אסתר חיות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

התגובות במערכת הפוליטית לנאומה של חיות לא איחרו לבוא כשחברי הקואליציה המצדדים ברפורמה, תקפו את דבריה של הנשיאה, בעוד חברי האופוזיציה שיבחו את דבריה. עתה נרשמת עליית מדרגה עם המכתב של חברת הכנסת גוטליב. במכתב קוראת חברת הכנסת לשר המשפטים להגיש קובלנה כנגד הנשיאה, דבר שבסמכותו להגיש, עקב חריגות מכללי האתיקה לדבריה.

סעיפי כללי האתיקה עליה עברה הנשיאה חיות

"פניה לשימוש בסמכות הקנויה לשר בהוראת סעיף 18 (א) לחוק בתי המשפט ועניינה - הגשת קובלנה נגד נשיאת בית המשפט העליון" כותבת חברת הכנסת גוטליב בפתח דבריה וממשיכה: "תעוזתה של הנשיאה חצתה כל גבול תוך הפחדת העם מפני הרשות המבצעת והמחוקקת, תוך ציון עובדות שגויות (שלא לומר בלתי נכונות בעליל) ובאופן המביע דעה בסוגיה פוליטית שנויה במחלוקת". כותבת גוטליב.

טלי גוטליב

טלי גוטליב צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בהמשך טוענת גוטליב כי הנשיאה חיות עברה על כללי האתיקה ומציינת את הסעיפים הרלוונטים: "שופט יימנע מהביע בפומבי דעה בעניין שאינו משפטי  בעיקרו והשנוי במחלוקת ציבורית". בהמשך היא מפרטת עוד מספר סעיפים שלדבריה הנשיאה חיות הפרה בנאומה. בסוף מכתבה כותבת חברת הכנסת גוטליב: "מבוקש כי השר... יגיש קובלנה לבית הדין המשמעתי לשופטים ויבקש תוך כך נוכח חריגות התנהלותה של הנשיאה כי תועבר מכהונתה כנשיאה".