אחרי שנים ארוכות, בוטל הנוהל שאסר על תרומות דם: אלו האנשים שיוכלו לחזור ולתרום

אחרי 24 שנים של איסור, ילידי בריטניה ומי ששהו בה בשנים 1980-1996 יכולים לחזור ולתרום דם בישראל: "שמחים לבשר לכל תורמי הדם הנאמנים שלנו שהמשיכו לפנות אלינו ולבקש שנפעל לשינוי הנוהל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/01/23 15:12 כב בטבת התשפג

אחרי שנים ארוכות, בוטל הנוהל שאסר על תרומות דם: אלו האנשים שיוכלו לחזור ולתרום
צילום: Phil Sussman /Flash90

הקלה בנהלי משרד הבריאות. בדצמבר 1999 יצא נוהל משרד הבריאות שאסר על מי שהתגורר או שהה בבריטניה בתקופה של מעל 6 חודשים רצופים לתרום דם. הגבלה דומה פורסמה בהמשך גם לגבי מי ששהו בצרפת, אירלנד ופורטוגל. מטרת הנחיות אלה הייתה לצמצם העברת וריאנט של מחלת "הפרה המשוגעת", שהתגלתה במי שקיבלו דם בארצות אלה, בעקבות העברה מבעלי חיים שחלו בה.

המלצות חדשות שאומצו בישראל

ההנחיות הביאו לכך שאנשים רבים שעלו לישראל מארצות אלו, או באו לבקר בישראל כתיירים משם, לא הורשו לתרום דם בארץ. בסוף שנת 2022 הוציא ה-FDA המלצות חדשות, מהן עולה כי הסיכון להעברת מהחלה איננו מצדיק את דחייתם של תורמי הדם שנדחו בעבר. בהמלצת הוועדה המקצועית המייעצת למשרד הבריאות, אימץ המשרד את ההנחיות והסיר את המגבלות על תרומת הדם של אנשים בקטוגריות אלו.

לונדון

לונדון צילום: shutterstock

פרופ' אילת שנער, סמנכ"ל שירותי הדם במד"א מברכת על עדכון הנוהל: "במשך שנים רבות נאלצנו לדחות את מי שעלו מהארצות הנ"ל או שהו בהן תקופה של 6 חודשים. אנחנו שמחים לבשר לכל תורמי הדם הנאמנים שלנו, שהמשיכו לפנות אלינו ולבקש שנפעל לשינוי הנוהל הקיים. ואכן יום זה הגיע! נשמח לשוב ולפגוש את תורמי הדם  באתרי ההתרמה של מד"א ברחבי הארץ, במטרה להמשיך ולעמוד בדרישות מערכת הבריאות וצה"ל, לאספקת מנות ומרכיבי דם בבטיחות ואיכות גבוהה לכל מי שזקוקים לטיפול זה להצלת חייהם".

מחסור חמור בתרומות דם: אלו סוגי הדם שבמד"א זקוקים להם

נזכיר כי לפני כשבוע וחצי יצא מד"א בקריאה דחופה בשל ירידה במלאי מנות הדם בישראל. שירותי הדם של מד"א קראו לציבור לבוא ולתרום דם, בעיקר מנות מסוג דם O ו-RH שלילי. לדברי מד"א, החוסר עלול לגרום פגיעה של ממש בפעילות הרפואה השוטפת, דחיית ניתוחים ועמידה במוכנות למצבי חירום.