מתמודדי נפש האורחים מסכמים: "תודה על כנס שנותן תקווה"

הנואמים והאורחים הרבים שהגיעו לכנס כיפה, שעסק לראשונה בעולמם של מתמודדי הנפש, מסכמים חוויה בלתי נשכחת: "תודה על כנס שנותן תקווה, שמוריד את הפחד והעיסוק בנושאים שלא מדברים עליהם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/01/23 11:05 יז בטבת התשפג

האורחים מסכמים: "תודה על כנס שנותן תקווה"
צילום: מאיר אליפור

מאות בני אדם הגיעו שלשום (א') לכנס כיפה שהתקיים במלון רמדה בירושלים. תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה", התכנסו רבים ורבות ועסקו לראשונה בעולמם של מתמודדי הנפש במגזר הדתי לאומי והקהילות סביבם. כל הכרטיסים לאירוע נמכרו ושידור חי הועבר באתר ובדף הפייסבוק. 

פאנל "פוסט טראומה לא רק בצה

פאנל "פוסט טראומה לא רק בצה''ל" צילום: מאיר אליפור

את הכנס פתחה רעיית נשיא המדינה הגב' מיכל הרצוג, והשתתפו בו שרים ואישי ציבור, בהם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שר הקליטה והעלייה אופיר סופר, השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, סגנית שר האוצר מיכל וולדיגר, הרב שמואל אליהו, היזמית החברתית יערה ישורון, מנכ"ל מפעל הפיס בני דרייפוס, אושיית הרשת משה כורסיה, מנהלת קואליציית הארגונים הדתיים לקידום בריאות הנפש ורד מזומן-אביעד, עדי מאמו-שוורץ ובעז נכטשטרן, בעלי אתר כיפה ורבים נוספים.

מיכל הרצוג בכנס כיפה

מיכל הרצוג בכנס כיפה צילום: מאיר אליפור

רחלי עמר ניניו, מנהלת פיתוח והדרכה בארגון OU ישראל ואחת ממפעילי "חברים מקשיבים", שיתפה את חוויותיה מהכנס בפוסט שהעלתה לרשתות החברתיות. "הכנס נולד מתוך רצון להוציא את הפחד מהתחום", הסבירה ופירטה את הנושאים שדוברו בכנס. "תודה על כנס שנותן תקווה, שמוריד את הפחד והעיסוק בנושאים שלא מדברים עליהם", היא סיכמה.

בן גביר בכנס כיפה

בן גביר בכנס כיפה צילום: מאיר אליפור

גם בקבוצת הפייסבוק "פמיניסטיות הלכתיות" לא פסחו מלדבר על הכנס, וסמנכ"לית קרן בריאה מיטל בנשק שיתפה תמונה של כמה מחברות הקבוצה שהגיעו לכנס, עם הכיתוב, "מצדיעה למנהיגות ולמנהיגים בחזית על המהפכה שאתם מחוללים, ימים המבשרים תחילתו של שינוי עומק, הדי דפיקות חציבת הדרך נשמעים למרחקים".

מיטל בנשק בכנס כיפה

מיטל בנשק בכנס כיפה צילום: מאיר אליפור

רחלי אייזדורפר, עד לאחרונה, מייסדת ובעלים של חברת הפרסום ארבעס בע"מ, שיתפה את רגשותיה בפוסט בפייסבוק. "כבר תקופה ארוכה שהכאב עובר לידי", היא כתבה, "אני לא איש מקצוע ואין לי שום הכשרה טיפולית, העיניים שלי מתמלאות דמעות בכאבים של אחרים ואף אחד לא לימד אותי איך להיות שם, איך לאפשר להם לשתף, לשמור עליהם וגם על עצמי והכאב הזה הולך וגדל ולא לכולם יש אומץ לדבר או לטפל והמשפחה החברים, הסביבה לא תמיד יכולים להכיל ומתרחקים". 

הרב שמואל אליהו בכנס כיפה

הרב שמואל אליהו בכנס כיפה צילום: מאיר אליפור

אייזדורפר משתפת בחשיבות של הכנס, בצורך לדבר על הנושא, ובאומץ של המתמודדים לעלות על הבמה ולחשוף את עצמם. "זו בקשה לנרמל את הקושי, לתת כלים להתמודדות, לאפשר סביבה מכילה יותר, תומכת ולא לסחוב הכל לבד, כי אי אפשר להשאיר יותר בבטן", היא מסבירה ומסכמת עם תקווה לעתיד, "ואולי יבוא היום ונהפוך שווים, נדבר פנים מול פנים ונכיר בזה שכולנו מתמודדים מול אתגרים, משברים, אובדן, שכול, מחלות. שכולנו חסרים וכולנו בלי פילטר פחות מלוטשים והכל יהיה קל יותר".

פאנל "לאן נעלמה התמיכה של הקהילה?"

פאנל "לאן נעלמה התמיכה של הקהילה?" צילום: מאיר אליפור

"כשפגשתי בהפסקה את עדי מאמו-שוורץ סמנכ"ל חדשות כיפה, אמרתי לה שבמקום רוגלכים היו צריכים לשים לנו טישו", כותבת השחקנית והבימאית שחר צוברי, "כי איך שהכל התחיל הרגשתי שהעיניים שלי מתמלאות בדמעות מזה שמדברים את הלב שלי מול קהל כל כך גדול, בקול רם ובלי למצמץ וממש שמים על השולחן את הדבר הזה שנקרא 'התמודדות נפש'". השחקנית שיתפה בהזדהות שלה עם ההרצאה של ורד מזומן אביעד והודתה לרבנית תרצה קלמן על דבריה בענייני ההלכה. "חזרתי מהכנס בתחושה שדברים הולכים להשתנות פה, בזכות אנשים טובים ונחושים ששמו את הנושא הזה לנגד עיניהם", כתבה לסיום.

צילום: מאיר אליפור

שלומית הלוי, ‏מדריכת שיקום‏ בקידום פרוייקטים שיקומיים, כתבה, "היה מעניין לשמוע כל כך הרבה דוברים שהנושא חשוב בעיניהם". הלוי שיתפה בעבודה שלה עם מתמודדי נפש וביכולת של יוזמות טובות כאלה לשנות לטובה את סדר היום של המתמודדים.

צילום: מאיר אליפור

לאה רוני, מרצה ושחקנית, שיתפה בחוויה האישית שלה בתור אחת ממרואיינות הכנס, "כשהגעתי למשרדי 'כיפה' לפני בסך הכול שבועיים, לא ממש ידעתי מה קורה ולמה אני נכנסת", היא מספרת בדף הפייסבוק שלה, "מאוד חששתי מאיך שייצא בסוף, האם העריכה תעשה איתי חסד? האם המסרים שאני רוצה יעברו?". השחקנית מספרת שהשאלות היו ישר לבטן, לא מתנצלות, והיא ניסתה להיות ישירה ככל יכולתה. "ואתמול בכנס, הקרינו את הסרטון ודמעתי מהתרגשות. לא רק שהעריכה של הראיון שלי הייתה נהדרת, גם כל שאר המרואיינים ריגשו כל כך והיו מדהימים, ואיכשהו כאילו תיאמנו בינינו את המסרים".

צילום: מאיר אליפור

גם המשורר הסרוג רועי שלום זמיר, הרגיש שהוא מוכרח לפרגן למארגני הכנס, וגם לורד מזומן אביעד ויערה ישורון, "שהיה להן את האומץ לקרוע את מסך השתיקה וההשתקה ולהביא את עצמן ואת הסיפור שלהן לקדמת הבמה". לסיום הוא מודה לשרה מיכל וולדיגר שבחרה להקדיש את נאומה הראשון בכנסת לנושא המודחק והחשוב, ומוסיף, "בטוח שהמהלך הזה יביא הרבה אור וטוב לנפשות נכאבות".

צילום: מאיר אליפור

אריק בן שמעון, יועץ תקשורת ואסטרטגיה, מסכם בפוסט, "הייתי בלא מעט כנסים ולא זוכר כנס שלאורך כל היום, מעל 500 איש יושבים מרותקים לתוכן במקום להתעסק במינגלינג מחוץ לאולם".