האמריקאים מודאגים מהממשלה החדשה: אנתוני בלינקן יבקר בישראל

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן יבקר בישראל בסוף החודש ברקע החשש של הממשל האמריקאי מהממשלה החדשה בראשות בנימין נתניהו | קודם לכן יגיע היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן לשורת שיחות מדיניות בישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/01/23 07:38 טז בטבת התשפג

האמריקאים מודאגים מהממשלה החדשה: אנתוני בלינקן יבקר בישראל
בלינקן ונתניהו, מאי 2021, צילום: Marc Israel Sellem/POOL

ברקע החשש של הממשל האמריקאי מהממשלה החדשה בראשות בנימין נתניהו, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, יגיע בסוף החודש לביקור מדיני בישראל. עוד קודם לכן צפוי להגיע לישראל, ב-19 בחודש, היועץ לביטחון לאומי האמריקאי ג'ייק סאליבן, לשורת שיחות מדיניות עם נתניהו ומספר שרים בממשלה החדשה. 

נתניהו צפוי לבקר בחודש הבא בארצות הברית, ובלינקן יכין את ביקורו של נתניהו בוושינגטון בחודש הבא בניסיון להבין לאן מועדות פניה של הממשלה. שני הבכירים האמריקאים ינסו להגיע לתיאום עם ממשלת נתניהו בנוגע למגוון נושאים חשובים שעל סדר היום. בין היתר: איראן, הפלשתינים, המלחמה באוקראינה, ארגונים בינלאומיים, השר בן גביר והר הבית והרפורמה המשפטית של השר יריב לוין.

האמריקאים מודאגים מההתפתחויות האחרונות, בדגש על ביקורו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית, שנתפס על ידם כפרובוקציה מיותרת, וכן מהשלכות של הרפורמה של שר המשפטים יריב לוין על הדמוקרטיה הישראלית.

"נעבוד עם הממשלה החדשה כדי לקדם את פתרון שתי המדינות"

לפני כשבוע וחצי ברך בלינקן את נתניהו וממשלתו החדשה: "כנסת ישראל הצביעה היום על אשרור ממשלת ישראל חדשה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. אני מצפה לעבוד עם ממשלת ישראל החדשה כדי לקדם שלום, ביטחון ושגשוג באזור, ולקדם את האינטרסים והערכים שעומדים בלב מערכת היחסים בינינו במשך עשרות שנים. הקשרים העמוקים בין ארצות הברית וישראל מבוססים זה מכבר על מחויבות בלתי מעורערת לביטחון ישראל ועל אידיאלים משותפים מסוימים, כולל עקרונות דמוקרטיים וחזון של ישראל בשלום עם שכנותיה", אמר. 

עוד הוסיף ואמר כי "כפי שאמר הנשיא ביידן, אנו נעבוד עם הממשלה החדשה כדי להתמודד במשותף עם האתגרים וההזדמנויות הרבות העומדות בפני ישראל ואזור המזרח התיכון, כולל האיום מאיראן, וימשיך לתמוך בפתרון שתי מדינות ולהתנגד למדיניות המסכנת את כדאיותו או סותרת את האינטרסים והערכים ההדדיים שלנו. ארצות הברית תישאר מחויבת לקדם אמצעים שווים של חופש, צדק, ביטחון ושגשוג עבור ישראלים ופלשתינים כאחד".