נישאה לאברך חרדי וגילתה שהוא לבנוני: סוף לפרשה שהסעירה את העולם היהודי

לפני כשנתיים נישאה יהודייה מברקולין למי שחשבה לאברך בישיבה, אלא שימים ספורים אחרי החתונה היא גילתה בדרכון שלו שם מוסלמי | אחרי הגילוי המטלטל נפתחה סאגה ארוכה שהגיעה לסופה בימים האחרונים

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/01/23 10:33 טו בטבת התשפג

נישאה לאברך חרדי וגילתה שהוא לבנוני: סוף לפרשה שהסעירה את העולם היהודי
צילום: Gershon Elinson/Flash90

סוף טוב: סוף לפרשיית "החתן הלבנוני", עלי חווילה, שהסעירה את הקהילות בברוקלין ובישראל. לפני כשנתיים, צעירה חרדית מהקהילה הסורית בניו יורק נישאה לאברך הלומד בישיבה בברוקלין. מה שהתגלה לבסוף היא לא שיערה בנפשה.

גילתה בדרכון את השם "עלי"

לחופה לא הגיעו קרובי משפחתו, ובמהלך ה"שבע ברכות" גילתה הכלה את הדרכון של בעלה הטרי ומצאה כי שמו אינו "אליה" כפי שהציג את עצמו אלא "עלי" וכי הוא מוסלמי לבנוני. היא עזבה אותו כעבור זמן קצר, והבחור שרצה להיאחז בנישואין מיהר לפנות לבית הדין בניו יורק והתגייר כדת משה וישראל, ולאחר מכן הגיע לישראל בעקבות אשתו.

לדבריו, הוא יצר קשר עם סבתו, אם אמו, שסיפרה לו כי אמה – הסבתא רבא שלה – הייתה יהודייה בשם שרה דוויק שברחה ממשפחתה ונישאה למוסלמי, ולכן היא למעשה יהודייה על פי ההלכה. כמו כן הוא גם ערך בדיקה גנטית, שלדבריו הוכיחה כי יש לו גנים יהודיים.

יהודים בברוקלין

יהודים בברוקלין | צילום: shutterstock

הבעיה של הרבנים

עובדה זו עוררה בעיה קשה: אם החתן היה מוסלמי גמור הרי שהנישואין בטלים על פי ההלכה וכאילו בני הזוג לא נישאו מעולם. לעומת זאת, אם הבעל היה יהודי בזמן הנישואין ואפילו בספק, הרי שהאישה נשואה כדת משה וישראל – וכל זמן שהיא לא תקבל גט הרי היא עגונה וזקוקה לגט פיטורין.

משפחת האישה פתחה תיק בבית הדין הרבני בתל אביב והציגו לבית הדין מכתב מרבני הקהילה החלבית בארה"ב הקובעים כי החתן היה מוסלמי גמור בעת החופה ואין תוקף לקידושין, ובקשו מבית הדין בתל אביב להורות על ביטול הקידושין, ואילו האיש טען כי שמע מאמו הגרה בארה"ב ומסבתו הגרה בלבנון כי הוא ממוצא יהודי.

הרבנות הראשית | צילום: Flash90

צו עיכוב יציאה מהארץ לחתן

בשלב זה נכנס לתמונה ראש אבות בתי הדין בת"א הרב זבדיה כהן המעניק "טיפול נמרץ" למקרים סבוכים בבתי הדין בתל אביב גוש הדן והסביבה ובדיון בנוכחות האיש האישה ובני המשפחה הוא יצר קשר טלפוני עם הסבתא רבה של האיש הגרה בעיר צור שבלבנון, וזו אישרה בשיחה עם בית הדין בשיתוף מתורגמן כי אמנם היא מוסלמית אבל בייחוס שלה יש קשר יהודי לסבתא רבה ששמה שרה דוויק, שהייתה ממוצא יהודי והיא נישאה למוסלמי לפני שנים רבות.

הרב כהן הבהיר למשפחת האישה כי עקב ספק ביהדותו של האיש לא ניתן לבטל את הקידושין ללא גט, בית הדין הוציא צו עיכוב יציאה מהארץ נגד האיש, ולאחר מאמצים רבים הוסכם על ביצוע גט מספק כדי לשחרר את האישה מכבלי נישואין אלו. האישה שהתה בחו"ל אצל משפחתה ובית הדין ביצע סדור גט שליחות עבור האישה, ובוטל צו עיכוב יציאה מהארץ נגד האיש, ופרשה עגומה זו הגיעה לסיומה.