אהרן ברק על הרפורמה של לוין: מוכן לעמוד מול כיתת יורים כדי שזה לא יקרה

נשיא בית המשפט העליון לשעבר יוצא נגד שר המשפטים בעקבות פרסום הרפורמה במערכת המשפט: "אסף את כל ההצעות הרעות שנעשו במשך השנים וחיבר אותן ביחד לשרשרת שחונקת את הדמוקרטיה הישראלית"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 07/01/23 17:55 יד בטבת התשפג

אהרן ברק על הרפורמה של לוין: מוכן לעמוד מול כיתת יורים כדי שזה לא יקרה
צילום: Miriam Alster/FLASH90

מהפכה משפטית: שר המשפטים הנכנס, יריב לוין הכריז השבוע על הרפורמה שלו במערכת המשפט. בין השינויים שלוין מתכנן לערוך במערכת המשפט: שינוי שיטת בחירת השופטים, הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות וביטול עילת הסבירות.  בראיון לכאן חדשות, נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, יצא הערב (ש') נגד הרפורמה של שר המשפטים.

"שרשרת שחונקת את הדמוקרטיה הישראלית"

"השר לוין אסף את כל ההצעות הרעות שנעשו במשך השנים וחיבר אותן ביחד לאיזושהי שרשרת שהיא חונקת את הדמוקרטיה הישראלית". אין רעה גדולה מזאת כמהפכה חוקתית, הדבר המקביל ביותר זו מהפכה של טנקים", אמר ברק בראיון.

בית המשפט העליון

בית המשפט העליון צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

נשיא בית המשפט העליון לשעבר הגיב לביקורת הציבורית כלפיו. "צר לי שרואים בי אויב העם. אני תמיד חשבתי שאני משרת את העם הזה, שאני עושה כל מה שביכולתי ושפסקי הדין שנתתי, באלפים, מתחברים עם ההיסטוריה שלנו, הציונות שלנו והביטחון שלנו. צר לי שחושבים שהבאתי את התקלה הזו, אם היו חושבים שלהרוג אותי יפסיק את כל הטלטלה הזו - אני מוכן לעמוד בפני כיתת יורים", אמר ברק. 

"יש גם כנסת וממשלה והן הביטוי המובהק לבחירת העם"

בפתח הצהרתו אמר שר המשפטים, יריב לוין, כי "פעם אחר פעם אנשים שלא בחרנו מחליטים עבורנו - זו לא דמוקרטיה. כמי שגדל על ברכי מנחם בגין, שהיה הסנדק שלי בברית המילה, אני מאמין באמירתו שיש שופטים בירושלים, אבל יש גם כנסת וממשלה והן הביטוי המובהק לבחירת העם".

צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

"לצערי, הסיכונים שבפניהם התרעתי התממשו. לכן הגיע הזמן לפעול. אני משיק היום את השלב הראשון של רפורמת המשילות. תכליתה חיזוק הדמוקרטיה, השבת האמון במערכת המשפט והאיזון בין 3 רשויות השלטון. נדון ברפורמה בכנסת, בהרחבה ובאופן מעמיק".

ארבעת הנושאים שיתוקנו בשלב הראשון של הרפורמה:

  • שינוי שיטת בחירת השופטים - ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים.
  • הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות -  בית המשפט יפעל מכוח חוקי היסוד ולא יימצא מעליהם. תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד. 
  •  ביטול עילת הסבירות - החזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת.
  • היועצים המשפטיים היועצים המשפטיים, כשמם כן הם יהיו יועצים ולא מחליטים.