תקדים: הבכיר בכנסת שנתניהו ואוחנה רוצים להדיח

יושב ראש הכנסת אוחנה וראש הממשלה נתניהו בוחנים אפשרות להדיח את דן מרזוק, מזכיר הכנסת שמונה לפני כעשרה חודשים. בסביבתם חושדים כי מרזוק מקורב ליש עתיד | אם יפוטר יהיה זה תקדים ראשוני

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 04/01/23 12:06 יא בטבת התשפג

תקדים: הבכיר בכנסת שנתניהו ואוחנה רוצים להדיח
נתניהו, אוחנה ומרזוק על בימת הכנסת, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

תקדים ראשוני בכנסת: ראש הממשלה נתניהו ויושב ראש הכנסת אוחנה בוחנים אפשרות להדיח את מזכיר הכנסת דן מרזוק, כך מפרסמת העיתונאית דפנה ליאל. על פי הדיווח, בליכוד חושדים כי מרזוק, שמונה לפני כעשרה חודשים על ידי וועדה שהקים אז יושב ראש הכנסת הקודם מיקי לוי, מקורב לגורמים במפלגת יש עתיד.

האפשרויות להדחת מזכיר הכנסת

על מנת לבחון את האופציות שעומדות בפניהם, בדקו בליכוד את חוזהו של מרזוק בניסיון להבין האם המהלך ניתן לביצוע. במידה ואכן יחליטו להתחיל בהליך הדחתו, יצטרך הדבר לעבור דרך נשיאות הכנסת בה שותפות כל הסיעות בכנסת, אך לקואליציה יש רוב.

עד כה אף פעם לא הודח מזכיר כנסת שבעיקרו לא ממלא תפקיד פוליטי אלא תפקיד אדמיניסטרטיבי. קודמתו בתפקיד ירדנה מלר - הורוביץ שפרשה בשנה שעברה אמנם מונתה על ידי ממשלת הליכוד לפני 12 שנה והמשיכה בתפקידה במשך 12 שנים רצופות.

דן מרזוק

דן מרזוק צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

אחראי לתפעול השותף של הכנסת וגם לייעץ ליושב ראש הכנסת

תפקידו של מזכיר הכנסת הוא עיקרו תפקיד מנהלי שנותן שירות לכלל הסיעות במשכן ואחראי לתפעול השותף של הכנסת וגם לייעץ ליושב ראש הכנסת בענייני תקנון וטיפול בפניות הסיעות. הוא יושב על בימת המליאה לצד יושב ראש הכנסת ובמקרים מסויימים, מנהל את ההצבעות בעצמו.

לפי הדיווח של דפנה ליאל, ייתכן וכי מלבד החשש כי מרזוק מקורב ליש עתיד, הסיבה לרצונם להדיחו נוגעת גם לרצונו של נתניהו למנות את מקורביו לתפקידים משמעותיים בכנסת , ייתכן והוא רוצה למנות לתפקיד את אחד מאותם מקורבים.

נתניהו

נתניהו צילום: Olivier Fitoussi/Flash90