ליקויים בטיפול בשבויים והנעדרים : הדרישה של המבקר מהממשלה החדשה

מבקר המדינה פרסם את הדו"ח בנושא מתאם פעילות השבויים והנעדרים ובו המלצתו לקביעת המשרד הקבוע שיטפל בנושא. בפגישה עם משפחת גולדין, הבטיח אנגלמן להמשיך ולעקוב אחר הטיפול בליקויים

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 03/01/23 16:27 י בטבת התשפג

ליקויים בטיפול בשבויים והנעדרים : הדרישה של המבקר מהממשלה החדשה
מבקר המדינה, צילום: דוברות מבקר המדינה

דו"ח המבקר על השבויים והנעדרים: מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, מפרסם היום (ג') דו"ח מיוחד בנושא ההתקשרות וסדרי הפעלתו של המתאם לטיפול בשבויים והנעדרים: "מדינת ישראל מחויבת לשבויים ולנעדרים ולמשפחותיהם. ההקרבה שלהם עבור המדינה צריכה להעמיד אותם בראש סדר העדיפויות. זהו נושא של דיני נפשות. מדינת ישראל צריכה לפעול לשחרור הלוחמים והאזרחים הנמצאים בידי האויב, ועליה לפעול באופן הרגיש ביותר מול המשפחות. הדוח כולל ליקויים שדורשים תיקון מיידי ועל הממשלה להסדיר את פעילותו של מתאם השבוייים והנעדרים".

הפגישה בין משפחת גולדין והמבקר אנגלמן:

המלצות המבקר בנושא הטיפול בשבויים והנעדרים

  • מומלץ שמשרד רה"ם יביא לפני הממשלה הצעת מתכונת לטיפול בנושא השבויים והנעדרים, ובכלל זה המשרד שינהל את הטיפול.
  • מומלץ לקבוע באופן מפורט את תחומי אחריותו של מתאם השו"ן, את סמכויותיו ואת ממשקי העבודה שלו, לרבות בנוגע לקבלת מידע מגופי הביטחון. כמו כן, מומלץ שמשרד רה"ם יקבע תוכנית עבודה למתאם השו"ן, ובה יקבע את המשימות המוטלות עליו וכן מדדים ולוח זמנים לביצוע המשימות.
  • מומלץ שמשרד רה"ם יפעל לקביעת מתכונת הקשר של מתאם השו"ן עם משפחות השבויים והנעדרים, ובכלל זה את התדירות המינימלית של הפגישות עימן, וכן יקבע מי מוסמך להחליט איזה מידע יוצג להן. עוד מומלץ כי משרד רה"ם ישקול את האפשרות לקבל באופן תקופתי מידע ממשפחות השבויים
  • מומלץ שמשרד רה"ם יקים מנגנון לצבירת ידע בנושא השבויים והנעדרים, לרבות ידע על לקחי העבר, לשימושו של כל גורם שיעסוק בנושא.

"נמשיך לעקוב אחרי תיקון הליקויים"

בפגישה שערך המבקר עם משפחת גולדין בה העניק להם את מסקנות הדו"ח והבטיח להם כי לא יעזוב את הנושא אמר אנגלמן כי "נושא השבויים והנעדרים חייב ללוות אותנו בחברה הישראלית ולהיות לנגד ראש הממשלה וכל מקבלי ההחלטות".

מבקר המדינה

מבקר המדינה צילום: משרד מבקר המדינה

אנגלמן ממשיך ואומר: "הדו"ח מעלה ליקויים משמעותיים ביותר בנוגע לפעילות המתאם סמכויותיו, איכויותיו נושאי של עצם קבלת החלטה על מתכונת פעילותו וכמובן על הקשר הנדרש עם המשפחות. אנחנו נמשיך לעקוב אחרי תיקון הליקויים, ולבחון שהגורמים הרלוונטים יקבלו את ההמלצות".

צפו בסרטון שפרסם משרד המבקר בנושא:

https://www.youtube.com/watch?v=hAiKY31f-RA&t=10s&ab_channel=%D7%9E%D7%A9%D7%A8%D7%93%D7%9E%D7%91%D7%A7%D7%A8%D7%94%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%94%D7%95%D7%A0%D7%A6%D7%99%D7%91%D7%AA%D7%9C%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA%D7%94%D7%A6%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A8