תחקיר נפילתו של סמל איתן פיכמן ז"ל: מה גרם לפגיעה הקטלנית?

דובר צה"ל פרסם היום את מממצאי תחקיר האירוע בו מצא את מותו סמל איתן פיכמן ז"ל במהלך תרגיל ברמת הגולן, צוות המומחים קבע כי לא ניתן לקבוע בוודאות מה הסיבה שגרמה למותו. בסיום החקירה תתקבל החלטה על צעדים פיקודיים

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/12/22 13:51 ו בטבת התשפג

תחקיר נפילתו של סמל איתן פיכמן ז"ל: מה גרם לפגיעה הקטלנית?
איתן פיכמן, צילום: דובר צה"ל

תחקיר נפילתו של סמל איתן פיכמן ז"להשבוע (ג'), הוצגו ממצאי התחקיר של צוות המומחים אשר תיחקר ובחן את הנסיבות שהביאו לנפילתו של סמל איתן פיכמן ז״ל לראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי.

כזכור, ביום ד׳, 31 באוגוסט 2022, ד׳ באלול התשפ״ב, כזכור, במהלך תרגיל שריון פלוגתי שהתקיים בשטח האש הסמוך ל'נפח', נפגע הלוחם איתן פיכמן ונחבל בראשו בעוצמה בזמן היותו בטנק, מסיבה שאינה ברורה. לאחר מאמצי החייאה נקבע מותו.

לאחר האירוע מינו בצה"ל את אלוף-משנה שאול ישראלי (מפקד חטיבה 205) כראש צוות המומחים שיתחקר את תאונת האימונים הקטלנית. 

 "הגורם הישיר למוות הוא כניסתו של איתן ז״ל למרחב שבין הסדן לתקרת צריח הטנק"

צה"ל פרסם היום (ו') את ממצאי התחקיר ובו נכתב: "הגורם הישיר למוות הוא כניסתו של איתן ז״ל למרחב שבין הסדן לתקרת צריח הטנק, דבר שגרם לפגיעה הקטלנית שהובילה למותו" אך מחברי הדו"ח כותבים כי "מממצאי התחקיר לא ניתן לקבוע בוודאות מה הסיבה שגרמה לכך.  צוות המומחים בחן לעומק את מגוון התרחישים ואת מירב הסיבות האפשריות להתרחשותה של תקלה מסוג זה. הצוות ניתח את האפשרויות השונות להתרחשות נוספת הדומה למקרה המצער וגיבש בהתאם לכל אחת מהן מסקנות, לקחים והמלצות  לצמצום הסיכון והסיכוי לאירועים דומים בעתיד". 

ועדת המומחים הרחיבה ובדקה תחומים מערכתיים מגוונים במספר יחידות ומצאה כשלים וסוגיות שנדרש וניתן לתקן בכדי לצמצם סיכונים דומים, דוגמת פתרונות טכנולוגיים שיפחיתו את הסיכוי לכניסה למרחב הקטלני בו נפגע איתן ז"ל.

"הרמטכ"ל יבחן היכן ישנם אמצעי לחימה בהם יכולות להיווצר פגיעות דומות ועל מציאת פתרונות טכנולוגיים למניעתן"

מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, הביע צער על המקרה הטראגי וציין כי זהו מוות שצריך היה להימנע, והדגיש כי אל לנו לקבל מוות שלא נוכח פני אויב וכי עלינו ללמוד ולהפיק לקחים על מנת למנוע הישנות של מקרים דומים. מפקד הפיקוד העיר על נורמות תרבותיות ומקצועיות נמוכות וכן התייחס לפערים ברמה המערכתית. בנוסף, הנחה על הגדרת מעגלי חניכה ללוחמים ולמפקדים, הטמעת ההוראות המקצועיות והבטיחותיות ושיתוף חילות היבשה בתהליך אישורי התכניות לאימונים. בתוך כך קיבל את ההמלצות בדבר האצת בחינת הפתרונות עליהם המליצה הועדה, בהיבט הטכנולוגי והמקצועי. 

בסיום הצגת התחקיר הביע ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, פעם נוספת את צערו העמוק על מותו של סמל איתן פיכמן ז״ל בנסיבות טרגיות אשר עודן מתוחקרות. הרמטכ"ל קיבל את מסקנות התחקיר המקצועי, והנחה על קיום סקר בכל יחידות צה״ל, אשר יבחן היכן ישנם אמצעי לחימה בהם יכולות להיווצר פגיעות דומות ועל מציאת פתרונות טכנולוגיים למניעתן. 

הרמטכ״ל אמר: ״כל משימה צבאית, בין אם בזמן שגרה או בעתות חירום, מושפעת מהקפדה נדרשת על מצוינות טקטית, תרבות מקצועית ושמירה על הנורמות וההנחיות הצבאיות. ׳סדרי בראשית׳ הם היסודות שמובילים למקצוענות בצה"ל, בכלל החילות והזרועות והם המחייבים את המפקדים והלוחמים בצבא כולו״.

בסיכום דבריו הדגיש הרמטכ״ל כי גם בתקופות תעסוקה מבצעית עמוסות, נדרשת הקפדה יתרה על ההוראות המקצועיות והבטיחותיות בתפעול תרגולות ובתפעול הטנק.   בנוסף לתחקיר שביצע צוות המומחים, נפתחה חקירת המשטרה הצבאית, בסיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית.

באשר לצעדים הפיקודיים והמשמעתיים, מיד בסיום החקירה תתקבל החלטה  בנושא .עיקרי התחקיר הוצגו למשפחת פיכמן".