"עלינו להציב דגל שחור": האוניברסיטה העברית נגד חוק האפליה

ראשי האוניברסיטה שלחו הודעה לסטודנטים בה הם הבהירו כי הם מתנגדים לחוק האפליה: "אסור לנו להשלים עם תהליכי פופוליזם והקצנה" | יו"ר תא לביא: "אם כבר להטיף מוסר, אז שיהיה במוסריות"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 28/12/22 17:17 ד בטבת התשפג

"עלינו להציב דגל שחור": האוניברסיטה העברית נגד חוק האפליה
האוניברסיטה העברית בהר הצופים, צילום: קובי גדעון פלאש 90

סערת חוק האפליה: בעקבות הפרסום בתחילת השבוע על "חוק האפליה" שיאפשר לכל בית עסק פרטי להימנע מלספק שירות או מוצר בשל "אמונה דתית", בתנאי שניתן להשיג חלופה דומה בקרבה גיאוגרפית ובמחיר דומה, אוניברסיטאות רבות ברחבי הארץ מחו נגד החוק של הממשלה המתסמנת. ראשי האוניברסיטה העברית שלחו אתמול (ג') הודעה לסטודנטים בה הם הבהירו כי הם מתנגדים לחוק. בין החותמים הם נשיא האוניברסיטה, פרופ' אשר כהן, הרקטור, פרופ' תמיר שפר והמנכ"ל הסרוג, ישי פרנקל.

"אסור לנו להשלים עם תהליכי פופוליזם והקצנה"

"בהמשך ליוזמות המבקשות לאיים על צביונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, אנו באוניברסיטה העברית מבקשים להדגיש בפני קהילת האוניברסיטה - סטודנטים, סטודנטיות, חברי סגל מנהלי ואקדמי, כי נמשיך לפעול לקידום ערכים המקדמים שוויון מלא, חירות, חופש וכבוד האדם באשר הוא" נכתב בהודעה.

צילום: צילום מסך

עוד הוסיפו וביקשו מהסטודנטים לא לתת "לקולות קיצוניים" להשפיע עליהם. "כחברה מתוקנת עלינו להוקיע שיח מגזרי המבקש להשיג עליונות ולהדיר אוכלוסיות שלמות מהסדר החברתי העדין הקיים במדינת ישראל. כאוניברסיטה הישראלית המובילה בעולם, אסור לנו להשלים עם תהליכי פופוליזם והקצנה המתקיימים בשיח הפוליטי המחלחלים לחיי היום יום של כולנו. בימים אלה עלינו להציב דגל שחור בפני ההקצנה, לעודד קבלת האחר וסובלנות. כנשיא האוניברסיטה, המנכ"ל והרקטור אנו מבקשים מכם - אל תיתנו לקולות הקיצוניים להשפיע על עיצובכם ועיצוב דור העתיד של מדינת ישראל".

יו"ר תא לביא בעברית: "אם כבר להטיף מוסר, אז שיהיה במוסריות"

אביב סבג, יו״ר תא לביא באוניברסיטה העברית מסר בתגובה כי "מאכזב לראות שאחרי כל כך הרבה התרחשויות במדינה ביניהם פיגועים וקריאות למרד אזרחים מצד ראש ממשלה המכהן, הנהלת האוניברסיטה ברמיזה או באופן חד משמעי בוחרת להביע עמדה פוליטית, ואיך לא - אלא כנגד הממשלה שתקום". 

אילוסטרציה | סטודנטים באוניברסיטה העברית

אילוסטרציה | סטודנטים באוניברסיטה העברית צילום: פלאש 90

עוד הוסיף ואמר כי "האכזבה העיקרית היא מצד אלו שקוראים לשוויון, חופש ביטוי ודמוקרטיה, הם אלה שקוראים כנגד הביטוי הדמוקרטי המהותי מכל ומצדיקים זאת בטענות ליברליות. אבסורד. אם כבר לא להדיר אוכלוסיות אז לפחות שזה יהיה אמיתי, להוציא הודעות כנגד אלו שקוראים להדרת החרדים מהשיח הציבורי ולביטול הביטוי שלהם בכנסת. ואפילו קרוב יותר לבית, לא להדיר ימניים באקדמיה (אפילו בתחושה) בגלל שהם בצד ״הלא נכון״ של המפה הפוליטית. אם כבר להטיף מוסר, אז שיהיה במוסריות".

בסיום דבריו אמר כי "אנו קוראים לנשיא, לרקטור ולמנכ״ל להתייחס לאירועים משני הצדדים הפוליטיים. לא להסיט הצידה את הציבור הימני, לא לקפח את הדתיים, לא להשאיר מאחור את הרוב בגלל שהוא רוב. ואם בהעברת מסרים עסקינן, אנו הסטודנטים קוראים לממשלה הנכנסת לשים דגש על האקדמיה, לסייע במתן לגיטימציה לחופש ביטוי אמיתי, ולא כזה שהוא חד צדדי".