אין יותר קו אדום: מהיום המים יזרמו מהים התיכון לכנרת

בעלות של יותר ממיליארד שקלים, החלו היום לזרום מים מותפלים לכינרת. הפרוייקט יאפשר ניטור אמין של המים, שיקום הסיבה והטבע וגם הספקת מים לירדן

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 27/12/22 19:16 ג בטבת התשפג

אין יותר קו אדום: מהיום המים יזרמו מהים התיכון לכנרת
כנרת, צילום: Nati Shohat/Flash90

המים יזרמו לכינרת: החל מהיום (ג') יזרמו מים מותפלים מהים התיכון לכינרת. חברת מקורות ורשות המים השיקו רשמית את המוביל ההופכי, פרויקט בהשקעה של כמיליארד שקל שיוכל להוביל עודפי מי ים מותפלים לכנרת. בכך יפסק בישראל המרדף אחר הקו האדום והשחור והמדינה תוכל לנטר באופן תמידי את מצב המים בכינרת.

צפו במים הראשונים שמוזרמים לכינרת:

בשלב הראשון תתבצע הזרמה ראשונית לבחינת המערכות, כאשר ההחלטה האם להזרים עוד מים לכנרת כפופה לבחינת מצב המשקעים, צרכי משק המים והחלטות ממשלה עתידיות בדבר הזרמת מים נוספים לממלכת ירדן. על פי המסתמן ונכון לדצמבר 2022, בשנת 2023 לא נדרשת הפעלה קבועה של המערכת החדשה.

הזרמת המים היום

הזרמת המים היום צילום: מקורות

המיזם נולד בעקבות הבצורת הקשה

הרעיון להזרים מי ים מותפלים צפונה, בכיוון ההפוך של תוואי המוביל הארצי, נולד לפני כמספר שנים ובעקבות רצף שנות בצורת (2013-2018) בהן כמות המשקעים הייתה נמוכה מהממוצע ומפלס הכנרת ירד בהתמדה ועד שהגיע ל"קו השחור", כלומר הרף ממנו הפסיקו לשאוב מים לטובת צרכי המשק (קרוב למינוס 215 מטר מתחת לגובה פני הים).

הפרויקט יצא לדרך כאמור לפני כארבע שנים, והתנהל תחת לוחות זמנים מאתגרים עם שיתופי פעולה מול מספר רב מאוד של גורמים. מעבר למורכבות ההנדסית, מקורות ורשות המים התמודדו עם סוגיית הזרמה קבועה של מים מותפלים לתוך מאגר מים טבעי, פרויקט שהפך את המיזם לאחד הייחודים בעולם מסוגו. במסגרת הפרויקט רשות המים ומקורות נעתרו גם לאתגר של שיקום הטבע, כך שבמקטע האחרון של הקו, מנחל צלמון ועד לכנרת, המים יוזרמו לערוץ הנחל במטרה לשחזר את הזרימה שנרשמה בו בשנים עברו. 

"שמירה אקולוגית ושמירת הכינרת כנכס לאומי"

עידן גרינבאום יו"ר איגוד ערים כינרת, וראש מועצה אזורית עמק הירדן: "זהו יום חג, למדינת ישראל. אנו אנשי הכינרת, מברכים על מימוש החזון בהקמת מפעל המים החדש והמהפכני. הפרויקט, שמרגש את כולנו, יספק כמות ואיכות מים לאגם הלאומי, שמירה אקולוגית ושמירת הכינרת כנכס לאומי, תיירותי וסמל. עתה חובה עלינו להמשיך עם רשות המים, לפתח את נחל צלמון, הזורם והמשגשג, לטובת טיולים לציבור הרחב".