זאת העיר בה משתמשת המשטרה הכי הרבה במכתזיות

אחד מהכלים בהם משתמשת משטרת ישראל על מנת לפזר הפגנות לא חוקיות, הוא רכב "הבואש" שיורה מי סירחון לעבר ההתקהלויות, אבל נראה שהמשטרה מפעילה אותו בעיקר בעיר אחת - ירושלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/12/22 20:58 כח בכסלו התשפג

זאת העיר בה משתמשת המשטרה הכי הרבה במכתזיות
ארכיון, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הבואש המשטרתי: זהו מחזה די שגרתי, מידי פעם נראות תמונות של הפגנות ענק של חרדים בעיר ירושלים ופעם אחר פעם נראה מגיע הכלי הכי אפקטיבי של המשטרה על מנת לפזר את ההפגנה - הבואש. מדובר במשאית משטרתית שיורה מים מסריחים לעבר ההתקהלויות במטרה לפזר את ההפגנה, עתה מתפרסמים הנתונים על שימוש המשטרה בכלי.

תיעוד מרתיח: שוטר יורה מהמכתזית לעבר זוג מבוגר:

הרוב המוחלט של הפעמים - בירושלים

על פי הנתונים שפרסמה העיתונאית ענבר טויזר ב-N12, רוב מוחלט של השימוש בבואש בשנתיים האחרונות, נמצא בעיר ירושלים. על פי הנתונים, בשנים 21-22 השתמשה המשטרה 152 פעמים בבואש בשימוש מבצעי, רוב מוחלט, 136 מקרים היו בעיר הבירה ירושלים. בין היתר השתמשה המשטרה בבואש בהפגנות חרדים וגם בהפגנות בבלפור.

בין היתר השתמשה המשטרה בבואש בם בהפגנה שנערכה באום אל פאחם ובהפגנות בעיר בית שמש, אבל הנתונים כלל לא קרובים לתדירות השימוש בבואש בירושלים, בבית שמש לצורך העניין השתמשה המשטרה שלושה פעמים בלבד במשך אותה תקופת זמן ובאום אל פאחם שש פעמים.

הפגנת החרדים בירושלים

הפגנת החרדים בירושלים צילום: דוברות המשטרה

בעיריית ירושלים ניסו להפסיק את השימוש בכלי

הנוזל המסריח שיורה הבואש, נדבק לבגדים ובמקרים רבים נאלצים אנשים שנפגעו מהבואש גם לזרוק את הגדים לפח, גם השכונות עצמן נפגות והריח הרע נשאר עומד ברחובות גם זמן מה לאחר שההפגנות מפוזרות. 

לפני כשנה דרש ראש עיריית ירושלים, משה ליאון את הפסקת השימוש בבואש בעיר בשיחה שערך עם מפקד המחוז: "אין מקום להפעלת בואש בתוך שכונות מגורים. זו תגובה לא מידתית, שלא מקובלת בשום מקום אחר בארץ מלבד ירושלים. גם אם המפגינים מפרים את החוק, יש דרך לטפל בכך בלי לגרום לנזקים חמורים לתושבי השכונה והאיזור. בירושלים ההפגנות מתקיימות בתוך שכונות מגורים ועל כולנו לזכור זאת" אמר ליאון.