החרדים וסמוטריץ' התקפלו: סעיף הנכד לא ישונה בחוק השבות

אחד המוקשים שהוצבו בפני נתניהו פורק כשהשותפים לקואליציה חזרו בהם מהדרישה לביטול סעיף הנכד |במפלגות החרדיות הסבירו את הוויתור בכך שלא יכלו לקבל הכל וכי בחוק הגיוס הם כנראה יקבלו יותר

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/12/22 07:47 כה בכסלו התשפג

החרדים וסמוטריץ' התקפלו: סעיף הנכד לא ישונה בחוק השבות
גפני וסמוטריץ', צילום: Yonatan Sindel/Flash90

 

עוד מוקש נפתר: ביום רביעי תסתיים ארכת המנדט שקיבל נתניהו מהנשיא על מנת להקים ממשלה ובליכוד מקווים כי ביומיים הקרובים יוכל נתניהו להכריז: "עלה בידי". אחד המוקשים היותר גדולים שהוצבו בפניו הוא סעיף הנכד עליו התעקשו המפלגות החרדיות והציונות הדתית. היום (ב') מדווח זאב קם ברשת ב', הודיעו השותפות הקואליציוניות לנתניהו כי הם יורדות מהדרישה לשינוי בחוק השבות. בכך עוד מוקש גדול נפתר ונתניהו מתקרב להקמת הממשלה.

החרדים התקפלו, תוקם וועדה במקום

על פי הסיכומים בין המפלגות לנתניהו, תוקם וועדה שתבחן את השינויים הנדרשים בחוק השבות, אך בכל מקרהלא יעוגנו בהסכמים הקואליציונים השינויים עצמם. במפלגות החרדיות הסבירו את ההתקפלות בכך שלא יכלו לקבל את כל דרישותיהם במשא ומתן וכי על דרישות אחרות לא יוותרו, ככל הנראה בחוק הגיוס יתעקשו המפלגות וגם יקבלו את החוק כפי שהן רוצות.

הבוקר התראיין חבר הכנסת שלמה קרעי לרשת ב' ואמר בנושא: "אין שום אמירה שהוא לא ישונה בכלל, תוקם וועדה ויש בהחלט מנעד רחב של שינויים וצריך לעשות את זה בזהירות ולהחזיר את זה למתכונת למתכונת שלפיה קבעו את סעיף הנכד שסבא יהודי שעולה עם משפחתו יוכל לעלות אבל גוי שעולה עם משפחתו זה משהו אחר".

עולים לישראל. אילוסטרציה. | צילום: פלאש 90. נתי שוחט

כ-18 מיליון זכאי שבות בעולם, רובם אינם יהודיים

על פי הנתונים שעולים ממחקריו של פרופסור סרג'יו דלה פרגולה, שנחשב לחוקר הבכיר בכל הנוגע לדמוגרפיה היהודית, ישנם בעולם כ-18 מיליון זכאי חוק השבות אך רובם אינם יהודיים. בחלק מהמדינות, כמו בארצות הברית, על כל יהודי זכאי אחד יש עוד לפחות לא-יהודי שיכול לעלות לישראל. במדינות אחרות, כמו ברוסיה, ישנם שלושה לא-יהודים זכאים על כל יהודי אחד, דבר שמסביר מדוע שבעים וחמש אחוז מהעולים ממדינה זו אינם יהודים.

ההסבר לכך נעוץ בחוק השבות הנוכחי שמקנה זכאות לכל בני המשפחה הלא-יהודים של יהודי. יהודי שמתבולל מקנה זכאות גם לאשתו הלא-יהודיה, לילדיו ולנכדיו להיות זכאים לעלות לישראל במסגרת חוק השבות. פרופסור דלה פרגולה, עוסק כבר שנים בדמוגרפיה של העם היהודי ונחשב לאחד החוקרים המובילים בתחום.

"היום הדברים הרבה יותר מורכבים ובנויים על מעגלים שונים"

לפני מספר שנים בראיון ל-ynet אמר דלה פרגולה כי  "בעבר היה פשוט לקבוע מי יהודי. מי שגר בתוך הגטו, דיבר שפה מסוימת או עסק במקצועות שמזוהים עם יהודים – נחשב יהודי. היום הדברים הרבה יותר מורכבים ובנויים על מעגלים שונים. החופש והתהליכים האינטלקטואליים שעברו על אירופה במאות האחרונות יצרו היפרדות בין הדת ללאום, והזהות הפכה מורכבת. אדם יכול להגיד 'אני יהודי על פי הלאום ונוצרי על פי הדת' או להפך".