מליונים רבים: המחקר שמגלה כמה לא יהודים זכאים לעלות לישראל

על רקע הדיון הציבורי הנוגע לסעיף הנכד בחוק השבות, נחשפים הנתונים בנוגע למספר הלא יהודים ברחבי העולם הזכאים לעלות לישראל. הנתונים מתבססים על מחקריו של פרופ' דלה פרגולה, חוקר הדמוגרפיה היהודית

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/12/22 08:27 כד בכסלו התשפג

מליונים רבים: המחקר שמגלה כמה לא יהודים זכאים לעלות לישראל
עולים חדשים לישראל. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: פלאש 90. נתי שוחט

פולמוס סעיף הנכד בחוק השבות: בשבועות האחרונים חל דיון ציבורי בנוגע לסעיף הנכד בחוק השבות. במסגרת המשא ומתן הקואליציוני,דורשות חלק מהמפלגות להכניס את השינוי בחוק לתוך ההסכמים הקואליציונים בטענה שהחוק כיום יוצר מצב בו עולים לישראל מידי שנה אלפי אנשים שאינם יהודים, דבר המשפיע על אופייה היהודי של המדינה. 

כ-18 מיליון זכאי שבות בעולם, רובם אינם יהודיים

על פי הנתונים שעולים ממחקריו של פרופסור סרג'יו דלה פרגולה שנחשב לחוקר הבכיר בכל הנוגע לדמוגרפיה היהודית, ישנם בעולם כ-18 מיליון זכאי חוק השבות אך רובם אינם יהודיים. בחלק מהמדינות, כמו בארצות הברית, על כל יהודי זכאי אחד יש עוד לפחות לא-יהודי שיכול לעלות לישראל. במדינות אחרות, כמו ברוסיה, ישנם שלושה לא-יהודים זכאים על כל יהודי אחד, דבר שמסביר מדוע שבעים וחמש אחוז מהעולים ממדינה זו אינם יהודים.

ההסבר לכך נעוץ בחוק השבות הנוכחי שמקנה זכאות לכל בני המשפחה הלא-יהודים של יהודי. יהודי שמתבולל מקנה זכאות גם לאשתו הלא-יהודיה, לילדיו ולנכדיו להיות זכאים לעלות לישראל במסגרת חוק השבות. פרופסור דלה פרגולה, עוסק כבר שנים בדמוגרפיה של העם היהודי ונחשב לאחד החוקרים המובילים בתחום.

עליה לישראל. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה

עליה לישראל. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה צילום: Tomer Neuberg/Flash90

"היום הדברים הרבה יותר מורכבים ובנויים על מעגלים שונים"

לפני מספר שנים בראיון ל-ynet אמר דלה פרגולה כי  "בעבר היה פשוט לקבוע מי יהודי. מי שגר בתוך הגטו, דיבר שפה מסוימת או עסק במקצועות שמזוהים עם יהודים – נחשב יהודי. היום הדברים הרבה יותר מורכבים ובנויים על מעגלים שונים. החופש והתהליכים האינטלקטואליים שעברו על אירופה במאות האחרונות יצרו היפרדות בין הדת ללאום, והזהות הפכה מורכבת. אדם יכול להגיד 'אני יהודי על פי הלאום ונוצרי על פי הדת' או להפך".