המחלוקת סביב סעיף הנכד: בליכוד דוחפים לפשרה

חוק השבות ובתוכו סעיף הנכד ממשיכים להוות מחלוקת גדולה בין הליכוד לבין המפלגות הדתיות והחרדיות | יו"ר המחלקה לתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית, נריה מאיר: להמשיך לקלוט בארץ את נכדי היהודים ומנגד להוריד את ההגדרה שלהם לתושב קבע

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 15/12/22 11:06 כא בכסלו התשפג

המחלוקת סביב סעיף הנכד: בליכוד דוחפים לפשרה
צילום: Tomer Neuberg/Flash90

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, ואחד מהסעיפים השנויים במחלוקות הוא סעיף הנכד בחוק השבות, כאשר עוד לאחרונה נראה היה כי למורת רוחן של המפלגות הדתיות והחרדיות, בליכוד מתנגדים לשנותו. הבוקר (ה') פורסם על ידי עיתונאי ynet קובי נחשוני כי בליכוד פועלים לפשרה בנושא. 

בליכוד עמלים על הצעת פשרה ולפיה החוק ישונה כך שצאצאי יהודים בני הדור השלישי, אותו סעיף נכד - יוכלו להיכנס ארצה אולם בניגוד ליהודים לא יזכו לאזרחות מלאה אלא למעמד של תושבי קבע.

"תושב קבע זכאי לקבל כמעט את כל הזכויות שהמדינה מעניקה לאזרחים"

עו"ד נריה מאיר, יו"ר המחלקה לתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית, המוכר בליכוד, הוא אחד ממקדמי הפשרה. מתוקף עבודתו מול קהילות יהודיות בעולם, הוא ער לרגישות הרבה של הנושא, ועל ההשלכות החומורות שלו למדינת ישראל ביחסיה עם יהדות התפוצות. 

לדבריו של מאיר צריך להמשיך לקלוט בארץ את נכדי היהודים, אך יש להוריד את ההגדרה שלהם ממעמד עולה לתושב קבע כדי להבטיח שאותם מבקשים להגיע ארצה אכן יהיו צאצאים בעלי זיקה לעם היהודי, עוד הוא סובר כי אם מהלך כזה יצא לפועל, הוא בהכרח יביא לירידה במספר הלא יהודים שמגיעים ארצה כי סל הקליטה לא יהיה קיים עבורם.

עו"ד נריה מאיר, ראש המחלקה לתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית

עו"ד נריה מאיר | צילום: דוברות ההסתדרות הציונית העולמית

"המציאות מורכבת הרבה יותר מאשר פתרונות של שחור ולבן", אמר מאיר ל-ynet. "מדובר באחים שלנו, ומדינת ישראל הרי הוקמה עבור העם היהודי – לא רק עבור אלו המתגוררים בה", אמר. "יש לנו אחריות כלפי כל היהודים, בארץ ובתפוצות".

מאיר הסביר את הצעת הפשרה: "תושב קבע זכאי לקבל כמעט את כל הזכויות שהמדינה מעניקה לאזרחים – כולל ביטוח לאומי וביטוח בריאות, אך הוא אינו זכאי לקבל דרכון ישראלי, לבחור או להיבחר לכנסת, וכמובן להטבות של עולה וסל קליטה. עוד הוא אמר: "מעמד כזה יעניק לנכד של יהודי שמרגיש נרדף על רקע היותו צאצא של יהודי אפשרות להגיע לישראל ולקבל בה מעמד רשמי".