רכב שרד, מקום בחלקת גדולי האומה וטלפון אדום: התנאים של יו"ר הכנסת

מה התנאים של יו"ר הכנסת?, ברקע המשא ומתן הקואליציוני ואחרי שהושגו הסכמות עם המפלגות השונות החל הקרב בליכוד על התפקידים שנותרו ובהם תפקיד יו"ר הכנסת הנחשק שמביא איתו לא מעט הטבות| לרשימה המלאה

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/12/22 18:04 יד בכסלו התשפג

רכב שרד, מקום בחלקת גדולי האומה וטלפון אדום: התנאים של יו"ר הכנסת
כסא יו"ר הכגסת, צילום: עדינה ולדמן, דוברות הכנסת

המשימה הראשונה המוטלת על כנסת חדשה היא, בדרך כלל, בחירת יושב-ראש כנסת מקרב חברי הכנסת. יושב-ראש הכנסת נבחר בהצבעה גלויה לכל תקופת כהונתה של הכנסת. תפקיד יו"ר הכנסת הוא אחד הנחשקים בכנסת ישראל מכמה סיבות, מדובר בתפקיד ממלכתי ייצוגי עם תנאים מפליגים וכבוד ששמור רק לראשי מדינה, בימים האחרונים ברקע המשא ומתן הקואליציוני מתנהלת מלחמת עולם בין חברי הליכוד השונים  - מי יזכה להיות יו"ר הכנסת. 

יושב ראש הכנסת זכאי להיקבר בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, כאחד מראשי המדינה

כאמור, תפקידו המרכזי והמוכר של יושב ראש הכנסת הוא כמובן ניהול הכנסת, היו"ר יושב בראש הישיבות בכנסת, מנהל אותן, מעמיד שאלות להצבעה וקובע את תוצאותיה וכן את תוצאות כל הבחירות המתקיימות בכנסת. יושב ראש הכנסת וסגניו מהווים את נשיאות הכנסת, והיא המאשרת את הגשתן של הצעות חוק פרטיות ודחיפותן של הצעות לסדר היום.

דודי אמסלם.

דודי אמסלם. צילום: Miriam Alster/FLASH90

בין המתמודדים לתפקיד המכובד ניתן למצוא את  חברי הכנסת -  אמיר אוחנה, יואב קיש,דני דנון, דודי אמסלם ואופיר אקוניס. כאשר המועמד המוביל על פי הדיווחים הוא חבר הכנסת דוד אמסלם. כדי להבין את מהות התפקיד ריכזנו עבורכם את תמצית תפקידו של יושב ראש הכנסת, את האחריות שיש עליו, את החובות המוטלות עליו וכן, גם את ההטבות שהוא יקבל מתוקף תפקידו. 

טלפון אדום, מחליפו של נשיא המדינה ונחשב במעמדו מבחינת שכר לשר בממשלה

1.  יושב-ראש הכנסת הוא האדם השלישי בסדרי הקדימה הממלכתיים בישראל, לאחר נשיא המדינה, וראש הממשלה .

השגריר דנון בדיון

 דנון בדיון צילום: יח"צ

2. יושב-ראש הכנסת זכאי להיקבר בחלקת גדולי האומה בהר הרצל, כאחד מראשי המדינה

3. יושב-ראש הכנסת הוא העומד בראש הכנסת, מנהל את ענייניה, מופקד על שמירת כבודה, על סדר ישיבותיה ועל קיום תקנונה.

יו"ר הוועדה קיש

 קיש צילום: Yonatan Sindel/Flash90

4. יושב-ראש הכנסת  אחראי לייצוג הכנסת כלפי גופים חיצוניים - מקבל משלחות וראשי מדינות בכנסת כאשר הם מגיעים ומברך אותם במליאת הכנסת בעת שהותם, נוסע לכנסים ברחבי העולם ומשמש כנציג הכנסת והמדינה הבכיר ביותר במשלחת.

5. יושב-ראש הכנסת אחראי גם למנהל הכנסת, וכן להכנתו ולביצועו של תקציב הכנסת.

6. ליושב-ראש הכנסת נתונות סמכויות פיקוח ומעצר בתחומי הכנסת. משמר הכנסת, בפיקודו של קצין הכנסת, פועל לפי הוראותיו לשמירה על הסדר והמשמעת.

7. בהיעדר נשיא המדינה מישראל או כאשר נבצר מנשיא המדינה למלא את תפקידו, ממלא יושב ראש הכנסת את תפקידו.

8. יו"ר הכנסת הוא האדם השלישי בסדרי הקדימה הממלכתיים בישראל ומתוקף כך הוא מקבל עדכונים מודיעיניים שוטפים בלשכתו ומחזיק טלפון אדום לשעות חירום בלשכה.

אמיר אוחנה צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

9. על פי הנוהג הממלכתי בישראל, גם סמכויות טקסיות וממלכתיות יש לפזר בין ראשי המדינה, ולכן פותח יושב ראש הכנסת את חגיגות יום העצמאות בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל אשר בירושלים

10. יושב ראש הכנסת, מתוקף תפקידו, מוזמן לכל האירועים והטקסים הממלכתיים ורשאי לנאום בהם אם רצונו בכך

11. יושב-ראש הכנסת נחשב במעמדו מבחינת שכר לשר בממשלה. הוא זכאי להעסיק שלושה עוזרים פרלמנטריים בנוסף לראש לשכה ומזכירות שהוא מקבל מהמשכן.

12. יושב-ראש הכנסת מקבל רכב שרד ונהג צמוד, וזכאי לשירותי אבטחה מטעם המדינה ורשאי לקבל דירה מטעם המדינה בירושלים אם הוא אינו תושב העיר או סביבתה הקרובה.

אקוניס. הניסיון למינויו עורר סערה

אקוניס. צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90

13. יושב-ראש הכנסת מקבל לשכה פרלמנטרית בכנסת בקומה השנייה בה הוא מקבל אורחים מהארץ וחו"ל.