אורי משגב בחשבון נפש: השיח המגדרי פוגע במחנה השמאל

עיתונאי הארץ ערך חשבון נפש מעל דפי העיתון והעלה מסקנה מפתיעה: "המחנה הליברל־דמוקרטי נחלש מכיוון שיותר מדי אנרגיה וקשב מופנים ומושקעים באופן לא פרופורציונלי באזוטריה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/12/22 19:54 ט בכסלו התשפג

אורי משגב בחשבון נפש: השיח המגדרי פוגע במחנה השמאל
אורי משגב, צילום: Flash90

בצל אירועים תרבותיים שונים וגוויעת השמאל בבחירות בישראל, עיתונאי הארץ אורי משגב מפתיע בחשבון נפש נוקב שהוא ערך בטורו מעל דפי העיתון. הוא מונה כמה סיבות לפגיעה במחנה הליברל-דמוקרטי ומעלה מסקנות חד משמעיות.

הגחכה פרודית

"ראוי לשאול בהגינות", כותב משגב, "האם לממבו־ג'מבו האקדמי־פרוגרסיבי בתצורתו העכשווית, ולעיסוק הכפייתי בזהות מינית ובנזילות מגדרית, יש בכלל השפעה מזיקה על המחנה הליברל־דמוקרטי כולו, מעבר להגחכתו לרמה פרודית והצגתו כהזוי ומנותק".

משגב משיב כי לטעמו התשובה חיובית משלוש סיבות. "הראשונה היא הרתיעה המובנת המתעוררת בציבור הרחב, אבל זה לבדו אינו טיעון מספיק — שהרי הליברליזם אמור לקדש גם אוונגרד, תעוזה ופריצת דרך גם במחיר פופולריות". הוא מסביר כי הבעיה היא שבעקבות הרתיעה נוצרת ריאקציה והקצנה לקוטב המנוגד, עם עליית הימין.

 איתמר בן גביר

איתמר בן גביר חוגג | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יותר מדי אנרגיה וקשב מופנים לאזוטריה

"במקביל", כך לדבריו, "נחלש המחנה הליברל־דמוקרטי מכיוון שיותר מדי אנרגיה וקשב מופנים ומושקעים באופן לא פרופורציונלי באזוטריה, במקום בסוגיות הקיומיות והחיוניות לרוב האנשים והנשים; אולי זו הפריווילגיה האמיתית. ואולי נדרש ניסוח מחדש של היררכיה ליברלית — הן ביחס לפגיעות ולרגישות, והן ביחס לאויבים האמיתיים ולמאבקים הבוערים שעל הפרק".