גנץ לנתניהו: "לא תוכל לומר שלא ידעת"

בעקבות אירועי האלימות בהם היו מעורבים לוחמי צה"ל, שר הביטחון היוצא נשא נאום, בו אמר כי ללוחמים יש "גיבוי מלא לבצע את משימותיכם במקצועיות, בנחישות ובערכיות" | לראש הממשלה המיועד אמר: "מצופה ממך לעמוד לצד חיילי, מפקדי וערכי צה"ל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 30/11/22 17:13 ו בכסלו התשפג

גנץ לנתניהו: "לא תוכל לומר שלא ידעת"
גנץ, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שר הביטחון היוצא בני גנץ, ערך היום (ד') הצהרה בכפר המכבייה, בעקבות אירועי האלימות האחרונים בחברון, בהם היו מעורבים לוחמי צה"ל. גנץ אמר כי לרמטכ"ל ולמפקדי צה"ל יש גיבוי מלא ולהם הסמכות והאחריות, והתייחס גם לתפקידו של בנימין נתניהו.

"יש מי שמנסים לפגוע במשפחות שלכם ולגייס אותן לקמפיין פוליטי"

תחילה הודה גנץ לחיילי צה"ל, ופנה אליהם: "יש מי שמנסים להסית אתכם נגד המפקדים המצוינים שלכם. יש מי שמנסים לפגוע במשפחות שלכם ולגייס אותן לקמפיין פוליטי. יש מי שמנסים להשפיע פוליטית על ההתנהלות המקצועית של מפקדי צה"ל. יש מי שמנסים להלך אימים על הרמטכ"ל ולייחס לו מניעים פוליטיים בשמכם. עם ישראל כולו מאחוריכם – לא משנה מה הרקע שלכם. אזרחי ישראל כולם אסירי תודה על השירות שלכם – תהיו אשר תהיו. יש לכם גיבוי מלא לבצע את משימותיכם במקצועיות, בנחישות ובערכיות". 

השר היוצא פנה למפקדים, ובראשם הרמטכ"ל: "יש לכם גיבוי מלא לעמוד במשימותיכם ולמלא את תפקידכם נאמנה. אני מדגיש – הרמטכ"ל ומפקדי צה"ל אמנם כפופים להחלטות הדרג המדיני, אך להם בלבד, הסמכות והאחריות לנהל את העשייה המבצעית והפיקודית בצה"ל. אני יודע שתישארו ממלכתיים ולויאליים לתפקידכם ולדרג המדיני המופקד עליכם, ולצד זאת - שלעולם לא תרכינו ראש בפני מערכת לחצים פוליטית". 

"לא תוכל לחמוק מאחריות באמירות עמומות"

גנץ התייחס לאחריותו של ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו: "האחריות לעצור מגמה חמורה זו היא בראש ובראשונה על ראש הממשלה הנכנס נתניהו שיודע היטב מה משמעותן של מילים. יודע היטב מה תוצאותיה של הסתה. אני קורא לו - אל תכשיר את השרץ הזה במחיר דמים למדינה ולחברה הישראלית. אל תתן לרוחות הרעות הללו לפגוע בצה"ל ובחוסנו הארגוני והמבצעי. מצופה ממך להשמיע אמירה ערכית ברורה ולעמוד לצד חיילי, מפקדי וערכי צה"ל. לא תוכל לחמוק מאחריות באמירות עמומות.  לא תוכל לומר שלא ידעת. העמידה שלך מנגד מצביעה ששיקולך האישיים גוברים על טובת המדינה וביטחונה". 

עוד אמר: "אם הדיבורים שאנו שומעים – יהפכו למעשים, אני חושש מאוד לקיומו של צה"ל כצבא העם. מי שאוהב את חיילי צה"ל - לא פוגע במפקדים שלהם. מי שאוהב את חיילי צה"ל - לא משחק משחקים פוליטיים מסוכנים על גבם. חתירה תחת ערכי צה"ל, הכנסת שיקולים פוליטיים לתוך שיקולים מבצעיים, ושיסוי חיילים במפקדים – הם סכנה לביטחון הלאומי".