עמותת אלומה לרמטכ"ל: "הבטח את שלומן של המשרתות בצה"ל"

בעקבות פרסום דו"ח מבקר המדינה בנושא מוגנות חיילות, עמותת 'אלומה' דורשת מהרמטכ"ל להקים צוות חשיבה להבטחת שלומן של המשרתות בצה"ל

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/11/22 17:15 ו בכסלו התשפג

עמותת אלומה לרמטכ"ל: "הבטח את שלומן של המשרתות בצה"ל"
חיילות מתגייסות. למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. דובר צה"ל

 יומיים לאחר פרסום דו"ח מבקר המדינה שפורסם בנושא מוגנות חיילות מפני הטרדות מיניות, עמותת אלומה שלחה היום ( ד'), מכתב לרמטכ"ל בו היא דורשת להקים צוות חשיבה לצורך הבטחת שלומן של המשרתות בצה"ל, בשב"ס ובמשטרה. דרישה זו הובאה בעקבות פרסום הנתון המדאיג המצביע על כך שאחת מתוך ארבע חיילות חוותה פגיעה מינית במהלך שירותה הצבאי. 

למגר כל תופעה שעלולה לפגוע בשלומן של החיילות


 מנכ"לית אלומה ד"ר תמי חלמיש אייזנמן פנתה לרמטכ"ל ואמרה: "מאז ומעולם פעלה 'אלומה' בשיתוף פעולה מלא עם צה"ל, וראתה בו שותף לדרך עם מטרה משותפת, לאפשר שילוב של נשים החפצות בכך בשירות צבאי, להפוך את הצבא למקום מכיל יותר עבור נשים, ולמגר כל תופעה שעלולה לפגוע בשלומן או בטחונן.  למקרא נתוני הדו"ח המדאיגים אני משוכנעת כי תפעלו במהרה לתיקון העניין. כמי שמכירה מקרוב את סוגיית שירות הנשים בכלל ונשים דתיות ומסורתיות בפרט אני מעוניינת להציע את עזרתנו המקצועית".

הקמת צוות חשיבה מיוחד בו תקח חלק עמותת "אלומה"


עוד הוסיפה ואמרה מנכ"לית אלומה: "הצעד הראשון שעליכם להורות עליו כבר בימים הקרובים הוא הקמת צוות חשיבה מיוחד בו תקח חלק גם 'אלומה', אשר יהגה ואף יוציא לפועל צעדים ראשונים לצורך הבטחת שלומן של המשרתות בצה"ל, בשב"ס ובמשטרה. להשקפתי, ניסיונה של 'אלומה' ביחס לשילובן של נשים בצה"ל רלוונטי מאוד למשימה העומדת לפתחנו, ועשוי לסייע מאוד לשנות את המצב העגום שנחשף בדו"ח המבקר".  

 לדבריה בשנים האחרונות מפעילה העמותה את תוכנית "משרתות באמונה", שעוסקת בחשיפה מוקדמת של ההזדמנויות והאתגרים במהלך השירות, בהעברת מידע זמין, ואמין ועדכני הרלוונטי לבת הדתייה ולסובבים אותה, וכן בהכוונה לשירות משמעותי המשלב בין צורכי המערכת, רצון המתגייסת ושמירה על זהותה כשומרת מצוות.

לסיום כתבה המנכ"לית: "אשמח לעמוד לשירותכם בכל אשר תצטרכו ולסייע בידיכם להפוך את הגופים בראשם אתם עומדים למוגנים ובטוחים יותר עבור נשים בכלל ונשים דתיות בפרט". 

הרב שמואל אליהו: בנות שמתגייסות מסתכנות בפגיעה מינית

 הרב שמואל אליהו התבטא אף הוא בנושא דוח המבקר ואמר  אמש (ג') "קמתי הבוקר נדהם לקרוא את דו"ח מבקר המדינה שכתב: "פרשת הסוהרות הייתה רק קצה הקרחון". לפי הבדיקה שלו 38% מהחיילות בשב"ס הוטרדו מינית במהלך השירות שלהם. כל חיילת שלישית בצה"ל נפגעה מינית. מדובר בעשרות אלפי חיילות צעירות שהחיים שלהם נפגעו.

אנשים שלא עוסקים בנושא לא יודעים את עומק הפגיעה. התורה אומרת כי פגיעה מינית נמשלת לרצח. "כִּי כַּאֲשֶׁר יָקוּם אִישׁ עַל רֵעֵהוּ וּרְצָחוֹ נֶפֶשׁ כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה". אני יושב בבית דין של נפגעות מיניות ורואה כל שבוע נשים וגברים שסובלים שנים רבות מפגיעות מיניות.

הנתונים שמתפרסמים  מוכיחים שהמערכת ידעה על הפגיעות שהן נפגעו ושנפגעו החיילות ששירתו לפניהן בשב"ס

הבעיה הגדולה שהצביע עליה המבקר היא האדישות של המערכת. אדישות שמעודדת את ההפקרות הזו. שמעתי על האדישות הזו מהסוהרות שנפגעו מאסירים בטחוניים. חלק מהסוהרות הגיעו לבית הדין שמטפל בנפגעות מינית בעקבות הכוונה ובעצימת עין של המערכת. הם סוחבות שנים את הפגיעה שנעשתה בהן שנים ארוכות, כמו כל נפגעת מינית.

הנתונים שמתפרסמים הבוקר מוכיחים את הטענות שלהן כי כל המערכת ידעה על הפגיעות שהן נפגעו ושנפגעו החיילות ששירתו לפניהן בשב"ס. הגרוע מכל היה הגיבוי שקיבלו הקצינים שעשו את הפשע הזה מכל דרגות הפיקוד עד פרקליטות המדינה שסגרה את התיקים!