בליכוד יבקשו מהנשיא את הארכת המנדט להקמת הממשלה

בליכוד מעריכים כי לא יצליחו להרכיב ממשלה עד תום מועד המנדט ונערכים לבקשת הארכה. זאת על רקע הקשיים במשא ומתן עם השותפות העתידיות לקואליציה. | בין הגורמים המעכבים: חוק דרעי

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/11/22 20:36 ה בכסלו התשפג

בליכוד יבקשו מהנשיא את הארכת המנדט להקמת הממשלה
נתניהו והרצוג בעת קבלת המנדט, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בליכוד נערכים לבקש את הארכת המנדט מהנשיא: לפני פחות מחודש הגיע יושב ראש הליכוד, בנימין נתניהו לבית הנשיא על מנת לקבל את המנדט להרכבת הממשלה מנשיא המדינה הרצוג. היום (ג') כבר נערכים בליכוד לבקש את הארכת המנדט בעקבות הקשיים הקואליציונים מול השותפות לקואליציה כך פורסם ב-"כאן 11".

חוק דרעי וחילף יו"ר הכנסת - הבעיות של הליכוד

חלק מהגורמים המעכבים את הרכבת הממשלה הם העליות והמורדות במשא ומתן עם השותפות לקואליציה וגם הצורך בהליכי חקיקה בכל הנוגע למינוי דרעי לשר. כזכור, דרעי שהתפטר מהכנסת הקודמת לאחר עסקת הטיעון אליה הגיע עם הפרקליטות. אך לאחרונה קבעה היועצת המשפטית לממשלה כי הנושא יגיע לפתחו של יושב ראש וועת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית.

דרעי

דרעי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בתגובה בש"ס מתכננים להגיש הצעת חוק שתפתור את הבעיה. חבר הכנסת משה ארבל צפוי להגיב הצעת חוק הקובעת כי סעיף 6(ג) לחוק יסוד: הממשלה, ישאר על תילו כרגיל מלבד העובדה שיכתב במפורש כי עונש מאסר על תנאי, לא יהיה כעונש מאסר רגיל ולא ישפיע על עבירת הקלון. 

עוד גורם מעכב הוא חוסר ההצלחה שנוחלים בליכוד בניסיונות להחליף את יושב ראש הכנסת מיקי לוי מיש עתיד. בליכוד החלו לאסוף חתימות מחברי הקואליציה על טופס בקשה להחלפת יו"ר כנסת, כאשר יושגו 61 חתימות תוגש הבקשה ליו"ר הכנסת והוא צפוי לקבוע את דיון החלפת יו"ר הכנסת במליאה לחצי הראשון של השבוע הבא.

לא כולם בימין מתיישרים עם הליכוד

אבל לא כולם בגוש הימין משתפים פעולה, במפלגת יהדות התורה שם רחוקים מלהגיע להסכמות מול הליכוד בנוגע לחלוקת התיקים בממשלה, מאיימים שלא לחתום עד שתושג פשרה, איום שעל פי דיווחים הגיע עד אתמול גם מכיוונה של מפלגת הציונות הדתית. על מנת להגיע ל-61 חתימות יצטרך נתניהו לתפל קודם במוקש הזה.

מיקי לוי

מיקי לוי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בתוך כך, יושב-ראש הכנסת ח"כ מיקי לוי נאם היום באוניברסיטת רייכמן לציון כ"ט בנובמבר והתייחס למספר סוגיות פוליטיות בוערות, החשובה שבהן, הרצון של הקואליציה החדשה להחליף את יו"ר הכסת והחשש שהוא יעכב את המינוי. "בניגוד לכל מיני פרסומים שהופתעתי לשמוע עליהם, אינני מתכוון לעכב בכוונה את בחירת יושב-ראש הכנסת הבא. יש לי כבוד גדול למוסד שבראשו אני עומד, וחילופי שלטון מסודרים הם ערך דמוקרטי עליון בעיני. כשתגיע הבקשה של 61 חברי כנסת, אבחן אותה ואכנס את המליאה על פי החוק ופסיקת בג"צ בעניין בתוך ימים ספורים בכפוף לסדר היום של מליאת הכנסת", אמר מיקי לוי.