כ"ט בנובמבר: השחזור המיוחד לציון 75 שנים להכרזה

במקום בו נורתה הירייה הראשונה במלחמת העצמאות, הוצב אוטובוס משוחזר מהתקפה בה נרצחו שבעה ישראלים. הערב יתקיים באנדרטה טקס זיכרון לנופלים הראשונים.

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/11/22 16:27 ה בכסלו התשפג

כ"ט בנובמבר: השחזור המיוחד לציון 75 שנים להכרזה
בעקבות החלטת האו"ם על חלוקת משה שרת, אבא אבן ודוד הכהן מניפים את דגל ישראל במתחם האו"ם בניו יורק, צילום: לע"מ

היום לפני 75 שנים הכריזה עצרת האו"ם על הקמת מדינת ישראל. בעקבות ההכרזה החלה מלחמת העצמאות. המתקפה הראשונה על היישוב היהודי אירעה כיום לאחר ההכרזה, בה הותקף אוטובוס על ידי כנופיית אבו קישק, ונרצחו שבעה ישראלים. היום נחנכה אנדרטה את נופלים הראשונים לאחר ההצהרה בכ"ט בנובמבר.

היום (ג'), הוצב במקום אוטובוס משוחזר, המדמה את האוטובוסים של אגד שהותקפו בפרעות. האוטובוס הישן אותר באזור יהודה ושומרון, והוא שופץ והוצב בסמוך לאנדרטה של ההרוגים הראשונים והערב יתקיים במקום טקס אזכרה מרכזי בהשתתפות משפחות הנופלים ונבחרי ציבור. 

צילום: מוא"ז חבל מודיעין

 להעביר את הלפיד לדור הצעיר

מי שעומדים מאחורי יוזמת שיפוץ האוטובוס הם כמה מותיקי האזור, ובראשם אברהם דוידזון, שהיה כבן 15 עם פרוץ מלחמת העצמאות ואף לקח בה חלק כאשר גויס לתנועת "השומר הצעיר". ביחד עם אברהם פעלו גם סגן אלוף במיל' דניאל פרל ממפקדי סיירת שקד, ויוחנן לייב, אחראי ארכיון ומורשת של מושב נחלים. כמו כן, הקמת אתר המורשת נעשתה בתמיכת שמעון סוסן, ראש מועצה אזורית חבל מודיעין, והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. 

דני פרל אחד מיוזמי האירוע, הסביר על מטרת הפרוייקט: "המטרה שלנו בפרויקט היא להעביר את הלפיד לדור הצעיר של ישראל, ובייחוד לנוער בישובים הסמוכים, שיכירו את המורשת ההיסטורית ויעבירו אותה הלאה. אני מאמין כי האוטובוס שהוצב במקום יעורר את סקרנותם של אנשים, ואני מקווה כי הם יעצרו, יקראו ויכירו את ההיסטוריה של מדינת ישראל וביחוד את המקום שבו נורתה הירייה הראשונה במלחמה על עצמאות המדינה".