גנץ משיב לבן גביר: "אסור לאפשר לפילוג בעם להיכנס לתוך צה"ל"

בעקבות ביקורתו של יו"ר עוצמה יהודית על ההשעיה של חמישה לוחמי צה"ל לאחר שהתעמתו עם פעילי שמאל, שר הביטחון הגיב: "אני סומך על המפקדים שיטפלו בכל חריגה וימנעו כל כניסה של פוליטיקה לצה״ל ולשיקולים המבצעיים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/11/22 22:49 ב בכסלו התשפג

גנץ משיב לבן גביר: "אסור לאפשר לפילוג בעם להיכנס לתוך צה"ל"
גנץ, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

התקרית בחברון: בעיר חברון התפתח אתמול  (ו') חיכוך בין לוחמי צה״ל לפעילי שמאל שערכו סיור בעיר. בעקבות ממצאי התחקיר שבוצע באוגדת איו"ש, הוחלט הערב (מוצאי שבת) להשעות שני לוחמים ומפקדים מגדוד צבר בחטיבת גבעתי בשל האירוע בחברון. יו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת איתמר בן גביר, תקף את החלטתו של אביב כוכבי ואף אמר כי יבקש הבהרות לגבי איגרת הרמטכ"ל על התקרית.

שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ השיב הערב (מוצאי שבת) לדבריו של בן גביר וגיבה את את החלטתו של הרמטכ"ל. "ההגנה על מדינת ישראל ואזרחיה היא ייעודו של צה״ל והוא עומד בייעוד זה לאורך שנים רבות מול מגוון רחב של אתגרים. רוח צה״ל וערכי צה״ל הם אבן יסוד ביכולת הפעולה הנכונה של צה״ל והם נדבך משמעותי בביטחון הלאומי שלנו", אמר גנץ.

עוד הוסיף גנץ כי אין להכניס את הפוליטיקה לצה"ל."אני מגבה את צה״ל בראשות הרמטכ״ל על מילוי משימותיו בכל הגזרות וגם על אופן הטיפול באירוע החמור בחברון. אני סומך על המפקדים שיטפלו בכל חריגה וימנעו כל כניסה של פוליטיקה לצה״ל ולשיקולים המבצעיים. אסור לאפשר לפילוג ולוויכוח הפנימי בעם להיכנס לתוך צה״ל, אמר שר הביטחון.

בן גביר: זה שחייל, לוחם, צעק בן גביר, להשעות אותו בגלל הדבר הזה?

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, אמר בתגובה על האירוע בחברון ב-'פגוש את העיתונות' כי התיעוד שהופץ אינו מלא: "חבל שלא הבאת את הקטע לפני, שאנרכיסטית דוחפת יד - זו עבירה של תקיפה, החקירה לא מספיקה, מי שתוקף חייל צריך להיות עצור. הייתי במשפחת אחד הלוחמים הערב והם אמרו לי שיורקים על חיילים, מקללים חיילים, דוחפים אותם ופוגעים בהם. אני מכיר את הסיפור הזה ולכן קורא הערב למשטרת ישראל לבחון אם אכן הוא מושעה בגלל שהוא צעק 'בן גביר יעשה פה סדר'". 

בן גביר

בן גביר צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד הוסיף ואמר כי "אני לא אוהב אגרופים בפרצוף של אף אחד, אבל צריך לבחון מה קרה מההתחלה. זה שחייל, לוחם, צעק בן גביר, להשעות אותו בגלל הדבר הזה? אני מבקש בקבינט הבהרות על הדברים האלה. לתת גיבוי לחיילים שלנו, לראות מה עושים להם בחברון. המציאות של החיילים בחברון זה שלא מספיק שהם עובדים קשה, באים אנרכיסטים ויורקים עליהם".

צה״ל הוא צבא ממלכתי שאין בו מקום להבעת עמדה פוליטית

בעקבות התקרית וההחלטה להשעות את החיילים, הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי שלח אגרת לחיילים והתייחס לכך שבמהלך העימות, הביע הלוחם את דעותיו הפוליטיות. "בסוף השבוע האחרון היינו גם עדים לחייל צה״ל שלא רק שלא נהג על פי ערכי צה״ל וניבל את פיו כלפי אזרחים, אלא גם התבטא באופן פוליטי ופגע בערך הממלכתיות. צה״ל הוא צבא ממלכתי שאין בו מקום להבעת עמדה פוליטית או למעשים הנובעים משיקולים פוליטיים", כתב הרמטכ"ל.

בסיום דבריו כתב כי "עקרון הממלכתיות, שהוגדר ונקבע לאחרונה כחלק מרוח צה״ל, קובע: ״צה״ל הוא צבא העם, צבא ממלכתי, הנתון למרות החוק והממשלה. חיילי צה״ל יפעלו כשרק המשימה, ערכי צה״ל וביטחון המדינה ראשונים לנגד עיניהם, ויעשו זאת ביושרה, בענייניות ובייצוגיות״.