כוכבי על התקרית בחברון: אירוע שמכתים את שמה של מדינת ישראל

הרמטכ"ל הוציא איגרת לחיילי צה"ל בעקבות העימות בין פעילי שמאל ללוחמים בחברון: "אירועים שכאלה מכתימים את שמה של היחידה שבה החייל משרת, את צה״ל ואת מדינת ישראל" | בן גביר: "אבקש הבהרות לגבי איגרת הרמטכ"ל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/11/22 20:10 ב בכסלו התשפג

כוכבי על התקרית בחברון: אירוע שמכתים את שמה של מדינת ישראל
הרמטכ"ל אביב כוכבי, צילום: דו"צ

התקרית בחברון: בעיר חברון התפתח אתמול  (ו') חיכוך בין לוחמי צה״ל לפעילי שמאל שערכו סיור בעיר. בעקבות ממצאי התחקיר שבוצע באוגדת איו"ש, הוחלט הערב (מוצאי שבת) להשעות שני לוחמים ומפקדים מגדוד צבר בחטיבת גבעתי בשל האירוע בחברון. בעקבות התקרית וההחלטה להשעות את החיילים, הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי שלח אגרת לחיילים בעקבות התקרית בחברון.

"צה״ל מממש יום יום את ייעודו כצבא ההגנה לישראל ומונע פיגועים רבים באמצעות הפעלת כוח צבאי באופן מקצועי וערכי גם יחד. יחידות צה״ל הפועלות במבצע ׳שובר גלים׳ ראויות לכל הערכה, בייחוד בשל האתגרים המורכבים הניצבים בפניהן, ובראשם הפעילות המבצעית במרחב מאוכלס", כתב כוכבי באגרת.

אירועים שכאלה מכתימים את צה״ל ואת מדינת ישראל

כוכבי הזכיר באיגרת באלו מקרים חיילים צריכים להפעיל כח ומתי לא. "למרבה הצער, בשונה מהפעלת הכוח הנהוגה בצה״ל אשר מתבצעת באופן מקצועי, חוקי וערכי, אירעו לאחרונה, וגם בסוף השבוע האחרון, מקרים אחדים של הפעלת כוח אלימה ולא מוצדקת, הן כלפי ישראלים והן כלפי פלשתינים, והם כללו אלימות מילולית ואלימות פיזית קשה. צה״ל אינו פועל באלימות. חיילי צה״ל רשאים להפעיל כוח על פי עקרונות וחוקים מוגדרים, ויש להם הסמכויות והכלים הנדרשים לכך. עם זאת, חל עליהם איסור מוחלט להשתמש בכוח שלא לצורך: שלא לצורך ביצוע המשימה, שלא לצורך הגנה עצמית, וּודאי שלא בשל איבוד עשתונות או לשם נקמה. כל אירוע מסוג זה הוא חמור, פסול, לא ערכי ולא חוקי".

חברון אילוסטרציה

חברון אילוסטרציה צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

עוד הוסיף ואמר כי "אירועים שכאלה מכתימים את שמה של היחידה שבה החייל משרת, את צה״ל ואת מדינת ישראל. אני ער למציאות המורכבת שאתם פועלים בה ומבין את האתגר שאיתו עליכם להתמודד. זה אכן מורכב, אך האיזון הראוי בין הפעלת הכוח לריסון הכוח הוא חלק מהמקצועיות ומהערכים של לוחם ומפקד. הרוב המכריע של חיילי צה״ל לא נוהג כך, נהפוך הוא, והתנהגות חריגה מסוג זה מחייבת הוקעה וענישה חמורה".

צה״ל הוא צבא ממלכתי שאין בו מקום להבעת עמדה פוליטית

כוכבי אף התייחס לכך שבמהלך העימות, הביע הלוחם את דעותיו הפוליטיות. "בסוף השבוע האחרון היינו גם עדים לחייל צה״ל שלא רק שלא נהג על פי ערכי צה״ל וניבל את פיו כלפי אזרחים, אלא גם התבטא באופן פוליטי ופגע בערך הממלכתיות. צה״ל הוא צבא ממלכתי שאין בו מקום להבעת עמדה פוליטית או למעשים הנובעים משיקולים פוליטיים", כתב הרמטכ"ל.

בסיום דבריו כתב כי "עקרון הממלכתיות, שהוגדר ונקבע לאחרונה כחלק מרוח צה״ל, קובע: ״צה״ל הוא צבא העם, צבא ממלכתי, הנתון למרות החוק והממשלה. חיילי צה״ל יפעלו כשרק המשימה, ערכי צה״ל וביטחון המדינה ראשונים לנגד עיניהם, ויעשו זאת ביושרה, בענייניות ובייצוגיות״.

בן גביר: זה שחייל, לוחם, צעק בן גביר, להשעות אותו בגלל הדבר הזה?

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, אמר בתגובה על האירוע בחברון ב-'פגוש את העיתונות' כי התיעוד שהופץ אינו מלא: "חבל שלא הבאת את הקטע לפני, שאנרכיסטית דוחפת יד - זו עבירה של תקיפה, החקירה לא מספיקה, מי שתוקף חייל צריך להיות עצור. הייתי במשפחת אחד הלוחמים הערב והם אמרו לי שיורקים על חיילים, מקללים חיילים, דוחפים אותם ופוגעים בהם. אני מכיר את הסיפור הזה ולכן קורא הערב למשטרת ישראל לבחון אם אכן הוא מושעה בגלל שהוא צעק 'בן גביר יעשה פה סדר'". 

בן גביר

בן גביר צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד הוסיף ואמר כי "אני לא אוהב אגרופים בפרצוף של אף אחד, אבל צריך לבחון מה קרה מההתחלה. זה שחייל, לוחם, צעק בן גביר, להשעות אותו בגלל הדבר הזה? אני מבקש בקבינט הבהרות על הדברים האלה. לתת גיבוי לחיילים שלנו, לראות מה עושים להם בחברון. המציאות של החיילים בחברון זה שלא מספיק שהם עובדים קשה, באים אנרכיסטים ויורקים עליהם".