תחת אבטחה כבדה: המונים בחגיגות הסיגד בירושלים

אירועי הסיגד במעמד נשיא המדינה ו-17 אלף מתפללים נערכו כסדרם בארמון הנציב. הנשיא הרצוג בירך באמהרית: "אין כוח בעולם שישבור את הרוח הישראלית המלוכדת מול הטרור. כולנו אוהבים את ירושלים קצת יותר בזכות קהילת יוצאי אתיופיה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/11/22 18:13 כט בחשון התשפג

תחת אבטחה כבדה: המונים בחגיגות הסיגד בירושלים
צילום: ניב הרטי

בצל הפיגוע המשולב בירושלים שהתחולל שעה קלה קודם ותחת אבטחה כבדה, התקיימו כסדרם אירועי חג הסיגד - מאירועי התפילה הגדולים והייחודיים שמתקיימים בישראל, שממוקם כמדי שנה בטיילת שרובר הסמוכה לטיילת ארמון הנציב.

הטקס נערך על ידי משרד התרבות והספורט באמצעות "מרכז ההסברה - המטה לטקסים ולאירועים ממלכתיים", "התאגיד הממלכתי - המרכז למורשת יהדות אתיופיה" ובשיתוף משרד העלייה והקליטה, משך על פי נתוני משטרת ישראל כ-17,000 משתתפים שהגיעו על אף הקשיים ב-150 אוטובוסים שיצאו מכל רחבי הארץ. הרחובות הסמוכים למקום האירוע נחסמו החל משעות הבוקר המוקדמות ועד לתומו, שלאחריו נפתח אוהל עצום ממדים שבו המתפללים חגגו את סיום התפילה בשירי תפילה מסורתיים ואכילת לחם דאבו לשבירת הצום.

האירוע צוין במעמד נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג, שרת העלייה והקליטה ח"כ פנינה תמנו-שטה, שרת הכלכלה והתעשייה ח"כ אורנה ברביבאי, מ"מ יו"ר הכנסת בטקס ח"כ משה סולומון, יו"ר 'התאגיד הממלכתי - המרכז למורשת יהדות אתיופיה' ד"ר שמחה גתהון, שופט ביהמ"ש העליון דוד מינץ, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל, יו"ר הסוכנות היהודית דורון אלמוג, מנכ"ל משרד התרבות והספורט רז פרויליך ובכירים נוספים.

צילום: ניב הרטי

צילום: ניב הרטי

צילום: ניב הרטי

נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג, שאף בירך את המבקרים באמהרית, מתח קו בדבריו בין הפיגוע מהבוקר לבין עצם קיום חגיגות הסיגד בירושלים. לדבריו "הפיגוע לא יחליש אותנו ולא יערער את אמונתנו בצדקת הדרך, ובכותנו לחיות חיים שלווים ובטוחים בארצנו ובמדינתנו, כולל בירושלים בירת הנצח שלנו. למול גורמי טרור מלאי שנאה, ומחבלים נתעבים ושפלים, נמשיך לעמוד איתנים ונחושים, ולהוכיח שאין כוח בעולם שישבור את הרוח הישראלית המלוכדת. יהודי אתיופיה באו לארץ ישראל ולירוסלם עם ידיים מלאות. והביאו רוח של גבורה, אצילות ואהבת ישראל, רוח שעמדה במבחנים קשים. והיום, כולנו אוהבים את ירושלים - קצת אחרת, קצת יותר, בזכותכם. הכיסופים לירושלים שהוליכו אתכם ברגל מאתיופיה, הם שבזכותם לא ידעתם נואש גם כאשר חייכם היטלטלו בין חיים ומוות גם כשהמסע היה מפרך וקשה - והם הכוח הגדול ביותר שיש לנו וכוחה של הציונות, עליהם מבוססת תחייתה.

לו רק נשכיל להתבונן על התקופה הזו בהקשר של ערבות הדדית

לדברי שרת העלייה והקליטה, ח"כ פנינה תמנו-שטה: "החג מקבל ביום זה משמעות גדולה יותר מתמיד. במקום בו אויבנו מנסים לכלותינו, אנו עומדים יחד בבירתו ירושלים ונושאים תפילה לשלום הארץ והעם. דווקא במקום בו יש מי שמנסים לערער בטחוננו על הארץ הזאת, נמשיך להודות וללמד על הזכות הגדולה בהיותנו לא רק כחולמים על ציון, אלא מתהלכים בה וחיים בה. נדאג לשמור על שגרת החיים, שהרי הטרור מטרתו להטיל פחד ומורא בעמנו, דבר שלא יקרה. הורינו באתיופיה במשך דורי דורות התמודדו עם פורענויות, אך לא משו ממסורת ומורשת ישראל ומהתקווה לחזור ביום מן הימים הביתה. טוב שהטקס עכשיו נערך בדיוק כפי שתוכנן, כי עם הנצח אינו מפחד מדרך ארוכה".

ד"ר שמחה גתהון, יו"ר "התאגיד הממלכתי - המרכז למורשת יהדות אתיופיה": "הסיגד מהווה תזכורת לכולנו כי כוחנו באחדותנו. לו רק נשכיל להתבונן על התקופה הזו בהקשר של ערבות הדדית של עם ישראל על כל חלקיו השונים והמגוונים, אז נוכל להתעלות מעל קשיי הרגע. אם רק ניזכר כיצד בכל דור ודור הצלחנו להתגבר על קשיים ואסונות כדי לשמור על כוחנו ועל אחדותנו כחברה וכעם, אז רק כך נוכל להבין את עוצמתו של המועד הזה עבור כולנו. המסע של קהילתנו לא תם ועדיין נמצא בעיצומו, גם עבורנו ב'תאגיד הממלכתי - המרכז למורשת יהדות אתיופיה', שמדי יום ביומו עוסקים בשימור סיפורנו המופלא שרחוק מלהגיע לקו הסיום".

אנו לומדים מהקהילה האתיופית שנלחמה ועשתה הכל כדי להגיע לארץ 

תנועת הנוער עזרא ציינה היום (רביעי) את חג הסיגד בין היתר בפעילות בסניפי התנועה ברחבי הארץ וגם ברשתות החברתיות. אמש נערכו בסניפים רבים בתנועה פעילויות מיוחדות ששמו במרכז את סיפור עלייתם לישראל של יהודי אתיופיה והסברים על חג הסיגד והסיבות לחג. כמו כן, ברשתות החברתיות של התנועה עלו במשך היום סיפורים מעוררי השראה של אנשי חינוך ומנהיגים מהעדה האתיופית, אנשי חזון וכן סיפורים אישיים. התנועה גם נכחה היום בטקס המיוחד בארמון הנציב, מחניכים, מדריכים וכן מזכ"ל התנועה, הרב יאיר בינשטוק.

צילום: תנועת עזרא

הרב יאיר בינשטוק, מזכ"ל תנועת עזרא: "חג הסיגד מחובר לערכי התנועה דרך  סיפורה של הקהילה היהודית המיוחדת על מנהיגיה ומסורת הכיסופים לציון.  דווקא בימים אלו של מלחמה בטרור שפוקד את ארצנו אנו שואבים כוחות ולומדים מהקהילה האתיופית שנאבקה בתלאות הדרך, שנלחמה ועשתה הכל כדי להגיע לארץ זבת חלב ודבש ולהישאר".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן