סוף לבעיית הכשרות בצימוקים: ההיתר המיוחד שניתן לבעיית הרימות הפנימיות בפרי

בבדיקות שנערכו מטעם הארגון נמצאו בצימוקים רימות המצויות בתוך הפרי עצמו שאינן יורדות בהשריה ושטיפה | רבני כושרות מצאו היתר מחודש וקבעו כי ניתן להשתמש בצימוקים שעברו יותר מ-12 חודשים מעת הקטיף שלהם

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 17/11/22 13:30 כג בחשון התשפג

סוף לבעיית הכשרות בצימוקים: ההיתר המיוחד שניתן לבעיית הרימות הפנימיות בפרי
צילום: Kobi Gideon / FLASH90

בארגון 'כושרות' ערכו בשנתיים האחרונות בדיקות מקיפות על צימוקים בשל ממצאים מדאיגים שהגיעו אליהם. כעת הם מזהירים מפני חרקים פנימיים שנמצאו בצימוקים רבים שמשווקים לציבור. 

בעיית הנגיעות בצימוקים אמנם אינה חדשה, אך אם עד עתה היה ידוע על חרקים הנדבקים בצימוקים מבחוץ, וההדרכה המקובלת הייתה לבדקם על ידי שריה במים, כעת אומרים בכושרות כי בבדיקות שנערכו מטעם הארגון בשנתיים האחרונות, נמצאו בצימוקים רימות המצויות בתוך הפרי עצמו שאינן יורדות בהשריה ושטיפה.

בוחרים פירות יבשים? אל תשכחו לבדוק קודם

צילום: Kobi Gideon / FLASH90

80% מהבדיקות שנערכו נמצאו חרקים שלא ירדו לאחר ההשריה ושטיפה

"הצימוקים אינם זהים לענבים שאנחנו רגילים לצרוך, מפני שהם כוללים גם ענבים מטיב גרוע שרגילים להסיר במיון הפירות, ובאופן כללי ישנם מטעים שמיועדים לייבוש כצימוקים ומראש בחלקם הטיפול בהם פחות. גם בתהליך הייבוש בשמש חודרים חרקים לתוך הצימוקים, כל אלו מובילים לשיעורי נגיעות גבוהים" מסבירים בכושרות. 

מנהל מעבדת כושרות בצלאל גילקרוב מסביר: "לאחר שראינו שהממצאים חוזרים על עצמם החלטנו לבחון באופן מסודר את יעילות הניקיון הנהוג כעת לצימוקים (השריה ושטיפה), והתוצאות היו חד משמעיות: ב-80 אחוזים מהבדיקות שנערכו נמצאו חרקים שלא ירדו לאחר ההשריה ושטיפה. תוצאות חד משמעיות אלה מצטרפות לתוצאות רבות קודמות בהן נמצאו רימות פנימיות, ולאינדיקציות דומות שאנו מקבלים מבודקי חרקים ואגרונומים נוספים".

הרבנים קבעו כי ניתן להשתמש בצימוקים שעברו יותר מ-12 חודשים מעת הקטיף

בכושרות לא מיהרו לאסור לציבור את הצימוקים לאחר שהבינו שישנו קושי לעשות זאת, ובמשך זמן רב ניסו למצוא את הנוסחה שתאפשר אכילת צימוקים. תוצאות הבדיקה הובאו בפני הרב דב ליאור והרב אליקים לבנון, נשיא כושרות, שמצאו היתר מחודש על סמך פסיקת השולחן ערוך (יו"ד פד, ט) "אם שהה הפרי אחר שנעקר י"ב חדש אוכל בלא בדיקה". לאור זאת קבעו הרבנים כי ניתן להשתמש בצימוקים שעברו יותר מ-12 חודשים מעת הקטיף שלהם.

הרב דב ליאור

הרב דב ליאור צילום: Gili Yaari / Flash90

בכושרות מסבירים כי לאחר מחקר מעמיק התברר כי בדרך כלל עובר לפחות חודש בין הקטיף לאריזה, ולכן מספיק להמתין 11 חודשים מהתאריך שעל האריזה. עוד הוסיפו כי צימוקים בהירים עוברים תהליך כימי וייבוש בתנור שהורגים את החרקים במקום, ולכן לדעת פוסקים רבים די להמתין ששה חודשים מעת הקטיף. הארגון הבהיר כי גם צימוקים שעבר עליהם זמן זה זקוקים לתהליך הניקיון הרגיל (להשרותם במים ולבדוק אם צפים חרקים), אך לאחר מכן אפשר לאוכלם ללא חשש לחרקים פנימיים.