התרעות שווא ופערים באבטחה: תחקיר ראשוני בעקבות גניבת התחמושת בצפון

מתחקיר ראשוני בעקבות גניבת התחמושת בבסיס 'צנובר' שבצפון רמת הגולן, עולה כי ישנם פערים בתשתית האבטחה, ריבוי של התרעות שווא ומענה לא מספק במתחם אחסון התחמושת במחנה

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/11/22 19:16 יט בחשון התשפג

התרעות שווא ופערים באבטחה: תחקיר ראשוני בעקבות גניבת התחמושת בצפון
צילום: אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

גניבת התחמושת בבסיס צנובר: בלילה שבין שישי לשבת, תחמושת רבה נגנבה מבסיס 'צנובר' שבצפון רמת הגולן. דבר הגניבה נודע במהלך ספירת תחמושת שגרתית, והפריטים שנגנבו, כך על פי החוסרים בספירה, 70 אלף כדורים וכ-70 רימוני מטול נפיץ. מאוחר יותר, נעצרו כמה חשודים תושבי טובא זנגרייה. בעקבות המקרה, מפקד פיקוד הצפון, האלוף אורי גורדין, קיים היום (א') תחקיר ראשוני עם מפקד אוגדה 210, תת-אלוף ציון רצון, שהציג את עיקרי התחקיר הראשוני במקום הפריצה במחנה ״צנובר״. 

מפקד הפיקוד ציין כי מהתחקיר הראשוני עולה שישנם פערים בתשתית האבטחה במחנה, ריבוי של התרעות שווא ומענה לא מספק במתחם אחסון התחמושת (הבונקרים). באשר לפער בתשתית אבטחת המחנה, קיימת תכנית לטיפול שעתידה להתממש במהלך שנת העבודה הקרובה. 

פעילות צה"ל בגבול הסורי ברמת הגולן, אמש

פעילות צה"ל בגבול הסורי ברמת הגולן, אמש צילום: דובר צה"ל

ייבחן נושא ריכוז התחמושת במחנה צנובר ותיבנה יכולת התרעה מוקדמת

בתחקיר עלה כי מיד לאחר האירוע, חברו כוחות לביצוע סריקות נרחבות וספירות מלאי. מפקד הפיקוד ציין לחיוב את שיתוף הפעולה הבין-ארגוני בין צה״ל, משטרת ישראל ושב״כ מיד לאחר האירוע, אשר עתיד להימשך גם בימים הקרובים. 

כאמור, הנחה מפקד הפיקוד על הקמת ועדת מומחים בראשות מפקד חטיבה 4, אלוף-משנה, מיקי שרביט, אשר תתחקר ותבדוק את כלל הגורמים והכשלים שאפשרו את אירוע גניבת התחמושת. ממצאי התחקיר יוצגו למפקד הפיקוד בתוך כחודש. בנוסף, ייבחן נושא ריכוז התחמושת במחנה צנובר ותיבנה יכולת התרעה מוקדמת. בסיכום התחקיר הנחה מפקד הפיקוד על מספר צעדים מיידים, בהם תרגולי אבטחה בכלל היחידות בפיקוד הצפון וקיום הערכת מצב ייעודית נוספת בנושא הגנת מחנות.