החברה הישראלית שיכולה לשים סוף לסוכרת

הסוף למחלת הסוכרת? קדימהסטם הינה חברה ישראלית המפתחת את IsletRx - טיפול מבוסס תאי גזע שיוכלו להחליף את תאי הלבלב אצל חולי סוכרת ולרפא את המחלה

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/11/22 13:00 יד בחשון התשפג

החברה הישראלית שיכולה לשים סוף לסוכרת
צילום: shutterstock

בישראל חיים כיום על פי נתוני משרד הבריאות, כחצי מיליון חולי סוכרת ועוד כחצי מיליון טרום-סוכרתיים. 6 אנשים בישראל מתים מדי יום מסוכרת ומסיבוכים ישירים שלה, והיא כרוכה בעלויות של מאות אלפי שקלים למשק הישראלי מדי שנה.

מחלת הסוכרת היא מחלה כרונית, המתרחשת כאשר רמת האינסולין המיוצר בגוף אינה מספקת בכדי להוריד את רמת הסוכר בדם (סוכרת מסוג 1), או כאשר הגוף אינו יכול להשתמש ביעילות באינסולין המיוצר (סוכרת מסוג 2). האינסולין מיוצר באופן טבעי בלבלב על ידי תאים מיוחדים הנקראים תאי בטא ((β, המזהים באופן רציף את ריכוזי הסוכר בדם ומפרישים אינסולין בהתאם. ככל שרמות הסוכר גבוהות יותר, כך משתחרר יותר אינסולין כדי לאזן את העלייה.

הטיפול בהזרקות אינסולין הוא עדיין הטיפול הנפוץ אצל חולי הסוכרת, עם זאת, לצד כל החידושים בתחום כמו ריבוי אמצעי ההזרקה או ההזלפה של האינסולין, עדיין מדובר בפתרונות המעניקים מענה חלקי למחלה, ואינם מספיקים להתמודדות היום יומית בסוכרת ובתופעות הלוואי שלה.

חברת קדימהסטם מציעה פתרון אשר עשוי לרפא את המחלה, תוך שימוש בתאי גזע ממוינים בריאים, אשר יושתלו בגוף חולי הסוכרת, (עם מעטפת הגנה מפני מערכת החיסון), ויחליפו את תאי הלבלב שלא יכולים להתמודד עם ייצור מספק של אינסולין. 

ניתן  לייצר במעבדה מיליארדי תאי לבלב

הפטנט כולל שימוש בטכנולוגיה חדשנית בתהליך הייצור, בה מורחקים תאים שאינם נחוצים לתפקוד ועלולים לפגוע ביעילותם של התאים יוצרי האינסולין המושתלים. השימוש בטכנולוגיה של החברה הינה ייחודית ביכולתה להעשיר את הרכב תאי הבטא המיוצרים מתאי גזע ובכך מתמקדת בשימוש בתאים הרלוונטיים, להשגת האפקט הטיפולי המרבי. תוצאות אלו מציבות את IsletRx (מוצר החברה לטיפול בסוכרת) כמענה פוטנציאלי לחולי סוכרת רבים התלויים באינסולין.

ניתן כיום לייצר במעבדה מיליארדי תאי לבלב המפרישים אינסולין, תוך כחודש אחד בלבד. מכיוון שתאי הגזע המהווים חומר מקור בלתי נדלה, ניתן לייצר מאות אלפי מנות לטיפול בחולים. הטיפול נמצא בתהליכים מתקדמים לקראת קבלת אישור ממנהל הבריאות האמריקאי.

פרופ' אריאל רבל, מנהל רפואי בקדימהסטם מסר: "לאחר ייצור תאי הלבלב, לא ניתן להשתיל אותם ללא הגנה מפני מערכת החיסון. בכדי להימנע מדיכוי של מערכת החיסון בצורה כללית, ישנן כמה אפשרויות פעולה, כשהפשוטה ביניהן, היא ליצור הפרדה בין הרקמה לבין הגוף, על מנת למנוע את דחיית השתל, זאת על ידי שימוש במעטפת המאפשרת את המעבר של חמצן וחומרי מזון לתאים אך מונעת את חדירת תאי מערכת החיסון".