עדיין מפלצת: המייקאובר שעבר על המונומנט הירושלמי

כל ילד בירושלים מכיר את המפלצת המיתולוגית במתחם גן רבינוביץ' בשכונת קריית יובל, ובטקס חגיגי של העירייה נחנך השדרוג שארך חצי שנה. את הפסל עיצבה אמנית יהודייה מצרפת, "ממתינה לשובם של ילדי ירושלים והארץ כולה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/11/22 14:08 יג בחשון התשפג

עדיין מפלצת: המייקאובר שעבר על המונומנט הירושלמי
צילום: ארנון בוסאני

מסיבת יום הולדת 50 למפלצת הירושלמית: עיר הבירה ירושלים חגגה אתמול (א') 50 שנים להצבתה של "המפלצת" המיתולוגית במתחם גן רבינוביץ' בשכונת קריית יובל. המפלצת עברה לאחרונה מתיחת פנים מאסיבית שארכה כחצי שנה וכעת היא חוזרת במלוא הדרה ויופייה. ליום הולדתה קיבלה מהעיר ירושלים מתנה – תאורת מונומנט מרהיבה.

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, חנך את שדרוגה של המפלצת ופתיחת המתחם לתושבים ובעיקר לילדי ירושלים. במסגרת השדרוג, הוסרו שכבות הצבע על ידי התזת חול, כולל העשרת קווי הצביעה המקוריים, הבטון שוקם וכן נוקה הברזל החשוף והמעקות. שיקום פסל המפלצת נמשך כחצי שנה.

בטקס חגיגת יום ההולדת במעמד ראש העיר ירושלים, משה ליאון, הוגשה לה עוגה בדמותה, הופרחו בלונים בצבעי המפלצת - אדום לבן ושחור והוצגה התאורה החדשה שהותקנה עבורה, מתנת העיר ירושלים לרגל יום הולדתה. בתום הטקס התקיים הפנינג ענק, שכלל הצגת ילדים- נסיכות ואבירים, לייזר טאג, פיסול בבלונים, קליעת צמות ואיפור פנים.

צילום: ארנון בוסאני

"המפלצת" נולדה בשם "הגולם" בירושלים לפני כ-50 שנים, ומי שפיסלה אותה היא ניקי דה סנט פאל, אומנית יהודייה צרפתייה. הפסל היה יצוק מבטון ופיברגלס צבוע בצבעי שחור לבן ואדום. הגולם מסמל  רעיונות פמיניסטיים, כך לדברי הפסלת. המפלצת מייצגת אישה בשרנית החולשת על הפארק, אך משרה עם זאת תחושה נעימה, ובכך מנפצת האמנית את דימוי האישה השברירית בעולם המערבי. ראש המפלצת מעוגל ובתוכו גרם מדרגות עם חללים עליונים ותחתונים דמויי מערה. מהלוע הפעורה של המפלצת משתלשלות שלוש לשונות אדומות וארוכות המשמשות כמגלשות. 

צילום: ארנון בוסאני

צילום: ארנון בוסאני

המפלצת  ממוקמת ב"פארק רבינוביץ", על שם תורם הכסף לפסל. ולא חלף זמן רב עד שנקרא בפי תושבי העיר "גן המפלצת". השיקום בוצע על ידי האגף לשיפור פני העיר, בשיתוף מחלקת האומניות במנהל תרבות, באמצעות חברת טסרה וא. בוטון המתמחה ברסטורציה – שיקום אומנותי לפסלים.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "המפלצת האהובה שלנו התחדשה והיא ממתינה לשובם של ילדי ירושלים והארץ כולה. המפלצת היא אייקון ירושלמי מוכר וידוע, שרבים התגעגעו אליו ועתה היא חוזרת אלינו יפה, משודרגת ומטופחת מתמיד".