בחירות 2022

טור בשמאל לא צריכים לפחד - זה עדיין אותו נתניהו

למרות הפאניקה בשמאל, הממשלה תיראה כמעט כמו כל הממשלות | הפרת הבחירות של בנט הכתירה את סמוטריץ' ששבר שיאים | נתניהו ניצח וקיבל הזדמנות לכתוב מחדש את ההיסטוריה שלו

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 04/11/22 10:14 י בחשון התשפג

בשמאל לא צריכים לפחד - זה עדיין אותו נתניהו
נתניהו. , צילום: Tomer Neuberg/Flash90

לא קל להפסיד בבחירות אני מניח, אבל החרדה שמורגשת כעת בשמאל היא ללא ספק מוגזמת. השבת תישאר כשהייתה ולא יפגעו בבני הקהילה הגאה, המאחזים עוד יפונו והפיגועים להבדיל, יישארו. חבריי בשמאל, בסופו של דבר מי שנבחר הוא נתניהו, נתניהו שבכל שנותיו לא הביא הישגים יוצאי דופן להתיישבות ושחופש הדת יקר לו מאוד. כפי שאגב בממשלה האחרונה לא נעשו צעדים דראסטיים.

גם בימין יודעים שהממשלה לא תעשה הכל למענם, ברוך מרזל אמר לי השבוע על התוצאות, "אני מכיר את נתניהו והשותפים וחושש מאוד, לא הצבעתי לבן גביר". רוב הממשלות לא עושות צעדים דרמטיים, אבל כן הרכב הממשלה - 64 מנדטים נותן יותר כח למפלגת הציונות הדתית מלחברי כנסת בודדים בליכוד, זאת אינה ממשלת 61. וסמוטריץ' מגיע עם דרישה ל2-3 תיקים, לפחות אחד מהם משמעותי מאוד, חברי עוצמה יהודית האנונימית יהפכו למוכרים ובעלי המפתחות של הקואליציה, אבל גם ילמדו שיש מערכת יחסים עם ארצות הברית ולא ניתן לעשות הכל. 

הדתיים לא הפכו לחרד"לים כמו שבנט אכזב אותם

הממשלה הקצרה שהשמאל קיבל, הייתה בטעות, רק בגלל שאננות הימין וההחלטה של בנט להפר את הבטחות הבחירות שלו, הרוב בארץ הוא ימני, והרוב ניצח, אמנם במעט קולות, אבל ללא נתניהו עדיין יש עוד יותר ימין בישראל, 70 חברי כנסת כאלה היו בכנסת הקודמת. לא נעים לומר אבל על טעויות משלמים, המפלגות האידיאולוגיות שהלכו בהפתעה לממשלה נעלמו, מרצ וגם ימינה, שכמעט דבר לא נותר מהם. 

מי שנהנתה מהשלל, היא מפלגה אידיאולוגית אחרת, הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' שללא ספק רשמה הישג מדהים, הצצה בנתוני ההצבעה מראה כי במעוזי ימינה רשם סמוטריץ' ניצחון מוחץ, זה לא שהדתיים הפכו לחרד״לים כמו שבנט ה״דתי נורמאלי״ אכזב אותם, ועכשיו זאת הופכת למשימה של סמוטריץ', להיות בית לכל הציבור הדתי לאומי ולייצג גם את אלו שמהפכת הכשרות הייתה עבורם הדבר החשוב ביותר בשנה האחרונה. 

נתניהו קיבל הזדמנות לכתוב את ההיסטוריה שלו מחדש

כל ההספדים על נתניהו כבר נכתבו, אבל שוב הוא ניצח בענק, מי שלא רצה את נתניהו קיבל את בן גביר ואת נתניהו יחד, סער אלקין וליברמן בחרו בחרמות ונשארו מחוץ לממשלת ימין, ועל הדרך הימין הפסיד שרים ביצועיסטים כמו איילת שקד והנדל, ונאלץ ללכת רק עם החרדים במקום בממשלה רחבה יותר. נתניהו ניצח בענק, ויוכל להיזכר כענק אם ינהל קדנציה מלאה ויפרוש בסופה בצורה מסודרת, כאחד מגדולי מנהיגי הימין בישראל.

חגיגות הליכוד: "לחיי לפיד בבית שלו ברמת אביב"