בחירות 2022

האוצר לסמוטריץ' והביטחון לגלנט: חלוקת התיקים המסתמנת

אחרי שהניצחון כבר הובטח לנתניהו, כעת נשאר לחלק את השלל ולהציג לנשיא את הממשלה הבאה של מדינת ישראל | מסתמן: בן גביר יתמנה לשר לביטחון הפנים, גולדקנופף יכהן כשר הבינוי השיכון ואיזה תיק תקבל עידית סילמן?

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/11/22 22:10 ח בחשון התשפג

האוצר לסמוטריץ' והביטחון לגלנט: חלוקת התיקים המסתמנת
נתניהו וסמוטריץ', צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הדרך אל הממשלה: אחרי הניצחון ההיסטורי של יו"ר האופוזיציה בבחירות לכנסת ה-25, מתפנה בנימין נתניהו למלאכה קשה אך עם שכר נאה. הרכבת ממשלת ישראל ה-37. בדרך יצטרך יו"ר הליכוד לקבל את המלצת המפלגות אצל הנשיא, לזכות במנדט ולהצליח להרכיב את ממשלת נתניהו השישית. על פי דיווח של הפרשן הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל, חברי גוש נתניהו כבר התחילו לדבר על חלוקת התיקים כדי לסגור את העסק במהירות, כדי שהממשלה תאושר בעוד 13 יום, ביום השבעת הכנסת. 

על פי הדיווח, תיק האוצר יינתן ליו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' או לחבר הכנסת אחר מהליכוד. עוד עולה כי מי שמעומד לכהן כשר הביטחון הבא הוא חבר הכנסת יואב גלנט, אלוף במילואים עם הניסיון הביטחוני הרב ביותר.  על תיק החוץ, יתמודדו יו"ר סיעת הליכוד, יריב לוין ושר החוץ לשעבר, ישראל כ"ץ. מי שצפוי להתמודד על תיק הבריאות, הם חברי הכנסת יואב קיש ועידית סילמן, ששוריינה בליכוד.

בן גביר

יכהן כשר לביטחון הפנים? בן גביר צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, צפוי לחזור למשרד הפנים ויו"ר יהדות התורה, יצחק גולדקנופף יכהן כשר הבינוי והשיכון. יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, יכהן כשר לביטחון פנים, תפקיד שהצהיר כי הוא מתכוון לדרוש אותו. מסתמן כי מספר 5 ברשימת ציונות הדתית, יצחק וסרלאוף, צפוי לקבל תפקיד שר, והוא יהפוך לשר הצעיר השני בהיסטוריה של ממשלות ישראל, אחרי אריה דרעי.

דרעי על רקע ש"ס ויהדות התורה

יחזור למשרד הפנים. דרעי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מנדט מהנשיא וחלוקת תיקים: הדרך של נתניהו להקמת הממשלה

התחנה הראשונה תתרחש בשבוע הקרוב ולכל המאוחר 9.11 אז יפורסמו תוצאות סופיות בהחלט של הבחירות לכנסת ה-25. אחרי פרסום התוצאות, יוכל הנשיא הרצוג לזמן אליו את ראשי המפלגות שימליצו לו על מועמד להרכבת ממשלה. הרצוג יצטרך בתוך שבוע מפרסום התוצאות הרשמיות ולכל המאוחר בתאריך ה-16.11 להטיל את המנדט, ככל הנראה על נתניהו.

קודם לכן, בתאריך ה15.11 תלבש כנסת ישראל חג לכבוד השבעת הכנסת ה-25, 120 חברי הכנסת החדשים והוותיקים יגיעו עם בני המשפחה להשבעת כנסת חגיגית, שתהווה החלפה משמעותית של רבים מנבחרי הציבור. 

צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

נחזור להרכבת הממשלה, אחרי שנתניהו יזכה במנדט לרשותו יעמדו 28 ימים, אם יתעכב יוכל נתניהו לקבל הארכה של שבועיים מהרצוג, אך כל התחזיות מראות כי לא צפוי עיכוב וחלוקת התיקים תהיה מורכבת אך פתירה. כמובן שאם נתניהו ייכשל, ישראל עלולה לצאת לבחירות שישיות. אם יצליח, נתניהו יחייג לנשיא המדינה לבשר לו כי עלה בידו להקים ממשלה, ולנתניהו יישאר רק לקבוע תאריך להשבעת הממשלה. 

הרכבת ממשלה היא לא מלאכה פשוטה, אבל קודם לכן ישנו נתון מכריע, אם נתניהו יקים ממשלת 61, הוא יהיה בן ערובה של כל חבר כנסת בליכוד שירצה תפקיד מפנק, אם יזכה הגוש בראשותו ל-63 מנדטים תהיה זאת מלאכה קלה בהרבה. בגזרת מפלגת הציונות הדתית ישנה ציפיה לשני תיקים לפחות, כפי שהיה בממשלות קודמות ביחס לגודל הסיעה, וכך גם אצל בן גביר.