ניצחון נוסף לערוץ 14: בג"צ פסק נגד החלטת מרצ

בג"צ קיבל את עתירת ערוץ 14 וקבע כי מרצ חייבת לאפשר לערוץ הטלוויזיה להציב עמדת שידור במטה המפלגה: "חסימת דרכו של כלי תקשורת שקולה לפגיעה 'בגרעין הקשה' של חופש העיתונות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/10/22 20:41 ו בחשון התשפג

ניצחון נוסף לערוץ 14: בג"צ פסק נגד החלטת מרצ
זהבה גלאון, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

מכה לזהבה גלאון: ערב הבחירות לכנסת ה-25 ובג"צ קיבל הערב ( ב') את עתירת ערוץ 14, המזוהה עם הימין, וקבע כי מרצ חייבת לאפשר לערוץ להציב עמדת שידור במטה הבחירות שלה. העתירה הוגשה לאחר שבמרצ החליטו כי הם לא יאפשרו לכתבי הערוץ לשדר ממטה המפלגה בערב הבחירות. 

בפסק דין נכתב: "על רקע זה, משמעות החלטתה של מרצ היא חסימת דרכו של ערוץ 14 לבדו מפני סיקור האירוע, בד בבד עם מתן גישה חופשית לכל יתר כלי התקשורת, לרבות ערוצי הטלוויזיה המתחרים. תוצאה זו מובילה לפגיעה בלתי מידתית בערוץ 14 ובקהל צופיו".

אולפני ערוץ 14

אולפני ערוץ 14 צילום: יח"צ ערוץ 14

פגיעה 'בגרעין הקשה' של חופש העיתונות

עוד נכתב כי "אנו מבקשים להדגיש כי אנו מניחים שיש מקום להבחין בין פעולות שעניינן מניעת גישה עיתונאית ובין פעולות הנוגעות לסיוע ושיתוף פעולה "אקטיבי'. למעשה, וכפי שהתבהר בדיון שבפנינו, אף ערוץ 14 אינו חולק על עמדה זו. כך, חסימת דרכו של כלי תקשורת מהגעה לאירוע בעל גוון ציבורי ניכר, כאשר זאת מכוונת לגוף עיתונאי מסוים ואליו בלבד, שקולה לפגיעה 'בגרעין הקשה' של חופש העיתונות, וזאת בליבתה של הזירה הציבורית".

ניצחון לערוץ 14: יש עתיד תשלם 10,000 שקל

כזכור, לפני כשבועיים, יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, דחה את עתירת מפלגת יש עתיד, להכריז על ערוץ 14 בטלוויזיה כגוף פעיל בחירות. עמית כתב בחלטה: "לגופי התקשורת מעמד חשוב בכל הנוגע למימוש חופש הביטוי הפוליטי, במיוחד בתקופת בחירות. חופש הביטוי הפוליטי הוא חלק בלתי נפרד מקיומן של בחירות חופשיות והוגנות".

ההפגנה נגד לפיד

ההפגנה נגד לפיד צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

לטענתו של עמית, המחוקק לא התכוון להחיל את המגבלות הנלוות להגדרת 'גוף פעיל בבחירות' על גוף תקשורת שהוא גוף מסחרי עם כוונות רווח, גוף המשדר שלל תכנים לציבור בלתי מסוים ובאופן קבוע שלא בהכרח קשור למערכת בחירות לכנסת. "המחוקק החריג במודע מגדרי החוק מאמרי דעה וכתבות עיתונאיות באמצעי תקשורת והחיל אותן על מודעות בתשלום בלבד".

השופט סייג את דבריו וכתב כי המחוקק ביקש לקדם ערכים של שקיפות ופיקוח על מימון מפלגות באמצעות גופים חוץ-מפלגתיים, "אך תחם את הפגיעה הפוטנציאלית בחופש הביטוי הפוליטי וביכר עיקרון זה על פני הטלת מגבלות על אמצעי תקשורת באופן העלול להביא לסגירתו". מפלגת יש עתיד חויבה בהוצאות בסך 20,000 ש"ח, 10,000 ש"ח לערוץ 14 ו-10,000 ש"ח לליכוד.