נעצרו על ידי השב"כ ולא הורשו לפגוש עורכי דין: "זכויות הנחקרים נרמסו"

בשבוע שעבר נעצרו שני בחורים יהודים על ידי השב"כ ובצו חריג לא הורשו לפגוש את עורכי דינם, כך הותר לפרסום. בארגון חוננו שמייצגים את הבחורים מנסים להבין מדוע נעצרו: "צו דרקוני"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/10/22 12:22 א בחשון התשפג

נעצרו על ידי השב"כ ולא הורשו לפגוש עורכי דין: "זכויות הנחקרים נרמסו"
עצורים, צילום: Flash90

שני ישראלים נעצרו על ידי השב"כ ולא הורשו לפגוש עורכי דין: כך מוסרים בארגון חוננו המייצגים את העצורים. העצורים, שהו במתקני השב"כ ועל פי עורכי דינם עברו העצורים הפרת זכויות קשות ביותר. בין היתר נמנעה מהם שינה, הם הוטרדו על ידי חוקרת, נחקרו בשבת ואף נמנעה מהם האפשרות להתפלל. לעצורים התאפשר לבסוף לפגוש את עורכי דינם רק אתמול. 

היום (ג') הותר לפרסום כי בית המשפט דחה את בקשת המשטרה להאריך את מעצרם בשמונה ימים. השופטים האריכו את מעצרם של שני העצורים עד ליום חמישי כשבמקרה של אחד מהם בית המשפט אף קבע כי הוא ישוחרר כבר ביום חמישי הקרוב בתנאים מגבילים. אתמול (ב') נעצרו השניים ועורכי דינם של העצורים אינם יודעים אפילו מדוע נעצרו השניים אך משערים כי מעצרם מגיע על רקע חלקם באירועים שהיו בשכונת שמעון הצדיק בימים האחרונים.

במשך ימים, עורכי הדין סורבו לפגוש את העצורים

שני העצורים נלקחו לאחר שנעצרו לחקירת שב"כ ונאסר עליהם בצו חריג לפגוש בעו"ד. לאחר מעצרם ניסה עו"ד נתי רום אשר מייצג אותם יחד עם עו"ד אביחי חג'בי מטעם ארגון חוננו לפגוש את העצורים, אך במשך שעות סרבו החוקרים לאפשר לו לפגוש אותם. רק בוקר לאחר המעצר הציגו החוקרים לעו"ד רום את הצו החריג המונע מפגש של העצורים עם עו"ד. 

על פי החשד, המשטרה עצרה את שני הצעירים היהודיים לאחר שהיו מעורבים בתקרית בה תקפו פלשתיניים בתי משפחות יהודיות בשכונת שמעון הצדיק בירושלים, הצעירים שהגיעו כדי לעזור בהגנה על המשפחות נעצרו במהלך הלילה שלאחר האירועים.

עורך דין של העצורים: "שלילת זכויות בסיסיות"

עו"ד נתי רום המייצג את העצורים מסר: ‏"השב"כ והמשטרה איבדו את זה. זכויות הנחקרים נרמסו בצו דרקוני המונע מפגש, ובחקירה אגרסיבית תוך מניעת שניה, הטרדות, חקריה בשבת ועוד. המשטרה ניסתה להטעות את בית המשפט, תוך שהיא מסתירה פרטים קריטים מהאירוע, לרבות פציעתו, דקות לפני האירוע, של נער כבן 17 באופן קשה בידי המון ערבי. לצערי כוחות הביטחון משקיעים את המאמצים כנגד המותקפים, התושבים היהודים, ולא כנגד האוייב. אני קורא לכוחות הביטחון להתעורר ולפעול כנגד האוייב ולעצור את גל הטרור".

עו"ד עדי קידם מסר: "בית המשפט דחה את בקשת המשטרה התמוהה לאיסור פרסום, בה המשטרה לא רוצה לחשוף את התנהלותה והתנהלות השב"כ עם העצורים. מדובר בתיק שלא היה צריך כלל לבוא לידי השב"כ ולא לידי מניעת מפגש. במהלך התקופה של מניעת המפגש החשודים נחקרו בשבת שעות ארוכות, נמנעו מהם שעות שינה, לא סופק להם מזון כמו שצריך, לאחד מהעצורים אף פגעו ברגשות הדת כאשר חוקרת נגעה בו באופן מכוון מספר פעמים, וכל אלו לשווא, אחד מהעצורים משתחרר בקרוב והשני טרם התגבש החשד כנגדו".