האו"ם: "ישראל מבצעת פשע מלחמה", לפיד: "דוח אנטישמי מובהק"

ועדה מיוחדת של האו"ם שהוקמה לאחר מבצע שומר חומות, פרסמה דוח בו קבעה כי ישראל מבצעת 'פשעי מלחמה' ביהודה ושומרון | יאיר לפיד תקף: "הוא מוטה, שיקרי, מסית ולא מאוזן באופן בוטה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/10/22 09:38 כו בתשרי התשפג

האו"ם: "ישראל מבצעת פשע מלחמה", לפיד: "דוח אנטישמי מובהק"
צילום: shutterstock

ועדת החקירה מטעם מועצת זכויות האדם של האו"ם, בראשות נאווי פילאי, שמונתה לאחר אירועי 'שומר החומות', פרסמה אמש (ה') דוח בו היא טוענת כי 'הכיבוש' הישראלי ביהודה ובשומרון לא חוקי ועלול להיחשב כ-'פשע מלחמה'. "יש יסוד סביר להגיע למסקנות בדבר אי-חוקיות הכיבוש הישראלי של שטחים פלשתינים על פי המשפט הבינלאומי, בשל היותו קבוע ובשל מדיניות הסיפוח בפועל של ממשלת ישראל", נכתב בדוח.

יהודה ושומרון

יהודה ושומרון צילום: פלאש 90

הועדה קראה לאו"ם "לבקש חוות דעת מייעצת דחופה מבית הדין הבינלאומי לצדק, באשר להשלכות המשפטיות של סירובה המתמשך של ישראל לסיים את הכיבוש. פעולות ישראל עשויות להיחשב כפשע מלחמה על פי המשפט הבינלאומי". בדוח, מוזכרת ישראל 277 פעמים, ואילו ארגון הטרור חמאס לא מוזכר אף לא פעם אחת.

לפיד: דו״ח אנטישמי מובהק

ראש הממשלה, יאיר לפיד, הגיב ואמר: "דווקא משום שלא הייתי ראש ממשלה בזמן מבצע 'שומר חומות' אני רואה חובה להדגיש: דו״ח האו״ם על המבצע הוא מוטה, שיקרי, מסית ולא מאוזן באופן בוטה. לא כל ביקורת על ישראל היא אנטישמיות, אבל הדו״ח הזה נכתב בידי אנטישמים (כפי שישראל חשפה כבר) והוא דו״ח אנטישמי מובהק".

דובר משרד החוץ בוושינגטון, נד פרייס, לא התייחס לממצאים וטען כי האו"ם מתמקד בעקביות באופן לא הוגן בישראל. "באופן עקבי היחס לישראל במערכת של האו"ם אינו הוגן, כולל בוועדת החקירה הזו. אף מדינה לא צריכה להיות חסינה מבדיקה, אבל אף מדינה לא צריכה לקבל יחס לא הוגן", אמר פרייס.

שר המשפטים, גדעון סער הגיב לדוח ואמר: "לא נאפשר למתקפת הצביעות המדינית העונתית של מועצת זכויות האדם של האו״ם (הפעם בענין ״שומר החומות״) לפגוע בזכותה של ישראל להגן על עצמה".