על רקע ביטול המשלחות לפולין: השגריר הישראלי זומן לבירור

המתיחות בין ישראל לפולין ממשיכה על רקע המחלוקות סביב המשלחות לפולין. בטקס שנערך אמר השגריר הישראלי כי המסעות בוטלו על ידי משרד החוץ הפולני. בפולין זעמו והזמינו את השגריר לבירור

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/10/22 08:20 כד בתשרי התשפג

על רקע ביטול המשלחות לפולין: השגריר הישראלי זומן לבירור
צילום: פלאש 90. יוסי זליגר

המתיחות מול ממשלת פולין ממשיכה, היום (ד') דווח כי שגריר ישראל בפולין, יעקב ליבנה יזומן לשיחת בירור במשרד החוץ הפולני. המתיחות מגיעה על רקע האשמות השגריר הישראלי כי ביטול המסעות לפולין מגיע בעקבות החלטת הממשלה הפולנית, זה שגרם לזעם בצד הפולני ולזימון השגריר לשיחה.

הציוץ של סגן שר החוץ הפולני: 

ביטול המשלחות - החלטה של הפולנים

בטקס שנערך על אדמת פולין אמר השגריר: "מחנה השמדה סוביבור היה אחד האתרים שבו קבוצות נוער מישראל נהגו לבקר. לצערנו היום הדבר בלתי אפשרי עקב החלטת משרד החוץ הפולני". השגריר הוסיף: "זו החלטה שאינה מובנת על ידי ישראל ועל ידי מדינות אחרות ואת זה צריך לשנות".

כאמור, הדברים עוררו זעם בצד הפולני, סגן שר החוץ הפולני פאבל יבלונסקי הגיב וכתב בטוויטר: "צר לי כי השגריר ליבנה החליט לתקשר עם משרד החוץ בפומבי דרך התקשורת, תוך שהוא מטעה את הציבור באשר לסיבות שבגללן לא מתקיימים הסיורים".

המחלוקות העיקריות בין ישראל ופולין

המחלוקת היא סביב הדרישה הישראלית לשמירה ישראלית עם נשק על הסיורים כשהפולנים טוענים מנגד כי פולין היא מדינה בטוחה ויש ביכולתה להגן על המשלחות. "אנחנו מוכנים שהסיורים יתחילו עכשיו (ללא אבטחה חמושה), בעוד משא ומתן נוסף יימשך" כתב יבלונסקי.

כמובן שהמחלוקות מגיעות לא רק סביב נושא האבטחה של המשלחות, אלא גם סביב התכנים במשלחות. שהפולנים רוצים להיות מעורבים יותר בתוכן ובנרטיב בסיורים וטוענים כי גם הם היו קורבנות של המשטר הנאצי.