ברוב גדול: הממשלה אישרה את עקרונות ההסכם עם לבנון ואת הנחתו בכנסת

הסכם הגבול הימי עם לבנון יובא בפני הכנסת בשעות הקרובות, זאת לאחר שחברי הממשלה אישרו את עיקרי הדברים. שרת הפנים התנגדה ושר התקשורת נמנע. בתום 14 יום יובא ההסכם לאישור הממשלה

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/10/22 17:04 יז בתשרי התשפג

ברוב גדול: הממשלה אישרה את עקרונות ההסכם עם לבנון ואת הנחתו בכנסת
צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

הממשלה אישרה ברוב גדול היום (ד') את עקרונות ההסכם עם לבנון ואת הצעת ראש הממשלה יאיר לפיד להניח את ההסכם בכנסת. חברי הממשלה הביעו תמיכה בחשיבותו ונחיצותו בעת הזו של ההסכם הימי עם לבנון, כמו כן תמכו בהצעת ראש הממשלה לפיד להניח את ההסכם על שולחן הכנסת.

בישיבת הממשלה הציגו גורמי המקצוע את עקרונות ההסכם והשפעותיו בחיזוק הביטחון הלאומי והיציבות האזורית. ההסכם ודברי ההסבר יונחו הערב בכנסת ויובאו לידיעת כל חברי הכנסת ועתידים להיות מוצגים בוועדת חוץ וביטחון. בתום 14 יום יובא ההסכם לאישור הממשלה. בהתאם לתקנון עבודת הממשלה ובליווי היועצת במשפטית באישור התהליך כולו.

מאוחר יותר, ראש המל"ל, איל חולתא, מסר בתדרוך לתקשורת כי לבנון לא קיבלה את כל דרישותיה. "האינטרסים של לבנון לא היו לגמרי בהתנגשות עם ישראל. הם רצו לקבל 100 אחוז ממאגר קאנא, אבל הם לא קיבלו את זה. לבנון קיבלה את הזכויות מהמאגר בשטח שנמצא מצפון לקו 23". עוד הוסיף כי ההסכם מקטין את התלות של ממשלת לבנון בארגון הטרור חיזבאללה. 

עיקרי הסכם הגבול הימי עם לבנון: 

  • קו הגבול בים בין ישראל ללבנון: קו המצופים יוכר כסטטוס קוו ולא יהיו תביעות לשינוי הקו אלא אם תושג הסכמה עתידית אחרת בין הצדדים. 
  • לאחר קו המצופים, הקו הימי יתבסס על קו 23.
  • ישראל תקבל פיצוי כספי על הכנסות ממאגר צידון בהתאם למשא ומתן שלה מול חברת טוטאל.

"ההסכם עונה על הצורך האסטרטגי של מדינת ישראל"

שרת הפנים איילת שקד הצביעה נגד, ושר התקשורת יועז הנדל נמנע מהצבעה. מציטוטים שמביא הכתב ירון אברהם מתוך ישיבת הממשלה היא לא שוכחת להזכיר גם את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שכבר הביא את התנגדותו להסכם בעבר. "אם נתניהו היה מביא את אותו הסכם שבועיים לפני בחירות ואתם הייתם אופוזציה, הייתם שורפים את המדינה, עולים על בריקדות, קוראים לו ארדואן ומדברים על חורבן הדמוקרטיה". 

בפוסט שהעלה לחשבון הפייסבוק שלו הסביר הנדל מדוע נמנע מהצבעה. "התהליך הנכון לאישור הסכם כזה הוא הצבעה בכנסת, התהליך הנכון לאישור הסכם כזה הוא הצבעה בכנסת. לאור הנסיבות החליטה הממשלה על הנחה בכנסת ולי כמו לשאר חברי הממשלה - גם אם אני חושב שונה- יש אחריות מיניסטריאלית להחלטה. ההסכם עונה על הצורך האסטרטגי של מדינת ישראל".