בית המשפט מכיר בגיור הפרטי: ניצחון לגיור כהלכה שהקים הרב רבינוביץ'

בפסק הדין התקבלו עתירותיהן של שתי העותרות ונקבע כי הגיור שעברו בבתי דין אורתודוכסיים פרטיים לגיור, הנמנים עם רשת 'גיור כהלכה', יוכר לשם קבלת מעמד עולה מכוח חוק השבות

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/09/22 10:42 ד בתשרי התשפג

בית המשפט מכיר בגיור הפרטי: ניצחון לגיור כהלכה שהקים הרב רבינוביץ'
כנס גיור כהלכה, צילום: עזרא לנדאו

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, תמר בר אשר, פסקה היום (ה') כי יש להכיר בגיור פרטי בבית דין מקרב הציונות הדתית. בפסק הדין התקבלו עתירותיהן של שתי העותרות ונקבע כי הגיור שעברו בבתי דין אורתודוכסיים פרטיים לגיור, מוכר לשם קבלת מעמד עולה מכוח חוק השבות, תש"י-1950.

בתי הדין לגיור אשר במסגרתם נערך הליך הגיור של העותרות נמנים עם רשת 'גיור כהלכה – בית דין ציוני דתי לגיור', שהקים הרב נחום רבינוביץ', שעם רבניו ודייניו נמנים כשישים רבנים ודיינים בולטים וחשובים מקרב הציונות הדתית, לרבות רבני צהר.

פסיקה מתבקשת הקובעת כי גיורים אלה הם שווי מעמד לגיורים של הרבנות

בפסק הדין הנדון צויין כי אמנם יש ממש בטענת משרד הפנים בדבר הקושי הממשי ליישם את 'מבחן הקהילה המוכרת בישראל' על גיורים שנערכו בישראל, בשל השוני המהותי בין המבנה הקהילתי של קהילות יהודיות מחוץ לישראל לבין מסגרות הגיור בישראל. עם זאת נקבע, כי מעת שנקבע כי לא ניתן לחייב לעבור גיור רק במסגרת מערך הגיור הממלכתי, יש להכיר בגיור שנעשה בבתי הדין הפרטיים אורתודוכסיים לגיור של רשת 'גיור כהלכה – בית דין ציוני דתי לגיור'.  

מטעם רשת בתי הדין לגיור "גיור כהלכה - מבית עתים" בעקבות פסק הדין נמסר: "אנחנו שמחים על פסיקת בית המשפט המחוזי המכירה בגיורים של רשת בתי הדין האורתודוקסיים "גיור כהלכה - מבית עתים" לצורך קבלת מעמד עולה מתוקף חוק השבות".

מעוז: גיור רפורמי קרוב מתמיד, כהנא: ראש המפלגה שלך אחראי

יו"ר מפלגת נעם, חבר הכנסת אבי מעוז בתגובה להכרה של בית המשפט בגיור פרטי לצורך חוק השבות: "הפרוגרסיבים הרגרסיביים ממשיכים לדהור. כך עובדת השיטה: עמותות מלמטה שופטים מלמעלה שבמשותף מכרסמים עוד ועוד בזהותה היהודית של המדינה ודוהרים אל עבר מדינת כל אזרחיה. 'גיור' רפורמי קרוב מתמיד. בקרוב נוביל את תהליכי התיקון והחקיקה הנדרשים, מתוך הקואליציה בראשות נתניהו".

השר לשירותי דת לשעבר, חבר הכנסת מתן כהנא, הגיב לדבריו של יו"ר נעם ואמר: "חבר הכנסת מעוז, הכרסום בזהות היהודית של המדינה נובע בעיקר מגישת הכל או כלום' שאתה וחבריך למפלגה מובילים. כשהרב דרוקמן קרא להתקדם עם מתווה ניסים בעניין הגיור, היה זה בצלאל סמוטריץ' שבלם בניגוד לדעת הרב. אז אם אתה מחפש את האחראי הישיר להכרה בגיורים רפורמים במדינה, הוא ראש המפלגה שלך".

סוף כל סוף קיבלה גרת הצדק את כל זכויותיה כיהודייה כשרה למהדרין

הרב שאול פרבר, יו"ר ומייסד ארגון עתים, מסר: "פסיקת בית המשפט המכירה בגיורים אלה היא פסיקה מתבקשת הקובעת כי גיורים אלה הם שווי מעמד לגיורים של הרבנות. כידוע, רשת בתי הדין הוקמה על ידי הרב נחום רבינוביץ' בשנת 2016 לאור הקשיים הבלתי נסבלים שעוברים המתגיירים במערך הגיור הממלכתי. הקשיים האלה, לצד החובה ההלכתית לאהוב את הגר ולסייע לו הובילו להקמת בתי הדין, בהם חברים עשרות רבנים מובילים בציונות הדתית.אנחנו מבינים את גודל האחריות המוטלת על כתפנו ונמשיך לפעול מתוך אחריות לאומית גדולה, החזון הציוני ונאמנות מוחלטת להלכה היהודית". 

הרב פרבר

הרב פרבר צילום: עתים

יעל בלנקי, מנהלת רשת בתי הדין "גיור כהלכה - מבית עתים", מסרה: "אני מברכת על פסק הדין הצודק והנכון, ויותר מכל אני שמחה ומתרגשת בשביל גרת הצדק סילביה ונציסלבובה-טובול שסוף כל סוף קיבלה את כל זכויותיה כיהודייה כשרה למהדרין. סילביה, שעברה מסע גיור ארוך, משמעותי ומאתגר, מקבלת חותמת סופית שמדינת ישראל מכירה בה כיהודייה כשרה".