מסחר בשוק ההון-המידע המלא

החל מהרקע, המידע על הבורסה בישראל, סוגי השווקים הפיננסיים ומה צריך לדעת כדי להתחיל לסחור. קבלו את כל המידע החשוב פני שמתחילים מסחר בשוק ההון

חדשות כיפה תוכן שיווקי 28/09/22 14:00 ג בתשרי התשפג

מסחר בשוק ההון-המידע המלא
צילום: shutterstock

רקע על מסחר בשוק ההון

מספיק להביט אל מספר המקומות בהם נלמד תחום שוק ההון בישראל ועל התארים ולימודי התעודה בתחום על מנת להבין את כוחו ומשמעותו. שוק ההון הינו שוק פיננסי המאפשר ביצוע עסקאות לטווח ארוך ונותן את האופציה לחברות כמו גם לגורמים ממשלתיים לגייס סכומי כסף משמעותיים לפיתוח החברה מקונים אשר הופכים לחלק מהבעלות על החברה.

מה אני חייב לדעת כדי להתחיל לסחור בשוק ההון?

בראש ובראשונה להבין מהו מסחר בבורסה, מסחר במניות ומסחר בשוק ההון גם בישראל וגם בארצות הברית וגם להכיר מונחים כמו ניתוח טכני, מניות, אופציות מעו"ף, וחוזים עתידיים.
מי שרואה עצמו כיועץ בתחום צריך לעבור הכשרה ומבחנים בתחומי הניהול והייעוץ של תיקי השקעות ברשות ניירות ערך.

בשביל מה הוקם שוק ההון?

בעיקר על מנת לאפשר מקום מפגש ומסחר בין גופים הזקוקים לתקציב ולמימון לבין משקיעים פוטנציאליים הן חברות והן פרטיים המעוניינים לייצר רווחים זאת באמצעות השקעה בחברות האמורות. השוק הינו למעשה הגורם המתווך כמו גם מאפשר לייצר ערך כלכלי ורווחה כלכלית.

חברות עסקיות יכולות לנהל תזרים כספים לחברה בשוק ההון כמו גם לבצע עסקאות של מסחר במטבעות, גיוס כספים והון ולייצר שווי לחברה. עבור פרטיים השוק מאפשר לנהל חשבונות עוברך ושב, לבצע עסקאות ולייצר רווחים כמו גם לקבל הלוואות לטווח קצר או משכנתאות לטווח ארוך. ממשלות משתמשות בשוק ההון על מנת לייצב את המשק.

מהם סוגי השווקים למסחר בשוק ההון?

השוק הראשי מאשר הנפקה של חברות וגיוס כספים תמורת ניירות ערך אותם רוכשים המשקיעים. עסקאות כגון אלו נעשות על ידי חתמים מורשים שהם לרוב בתי השקעות. השוק השני עוסק במסחר בניירות ערך ובו כל אדם פרטי יכול לקנות ולמכור מניות שברשותו ללא התערבות של החברות ובכל זמן נתון. המדובר בשוק זמין המאפשר הן נזילות והן גמישות כמו גם השקעה בטווחי זמן משתנים במטרה לייצר החזר השקעה. לא מדובר בשווקים הנמצאים במקום שונה מבחינת מיום פיזי אלא בכאלו העוסקים בנושאים שונים ולטווחי מסחר שונים. שוק ההון מייצג למעשה את החוסכים המספקים מימון ארוך טווח.

השוק המיידי – (SPOT MARKET) הוא שוק שבו נערכות עסקות לקנייה ולמכירה של ניירות ערך ונכסים אחרים כאשר ההסכם לביצוע המסחר (על כל התנאים הכלולים בו) והמסחר עצמו נערכים בהווה.

השוק העתידי – (FORWARD MARKET) הוא שוק שההסכם נעשה בהווה על פי תנאים הנקבעים בהווה אך המסחר עצמו יעשה בעתיד על סמך התנאים בהסכם.

השחקן המרכזי בשוק ההון הבורסה לניירות ערך

הבורסה לניירות ערך היא למעשה הגוף החוקי והרשמי המפעיל מסחר בניירות ערך והיא נחשבת לחלק מהשוק המשני.

הבורסה מהווה הלכה למעשה פלטפורמת מסחר במניות אג''חים ואופציות והיא הגוף המחבר ומתווך בין המוכרים לקונים של ניירות הערך. על מנת להשתלב במסחר בבורסה על החברות המיועדות לעמוד בכללים הרגולטוריים של המדינה והבורסה המפוקחת על ידי רשויות בממשלת ישראל. מדינת ישראל בניגוד למדינות העולם אפשרה רק את פעילות הבורסה בתל אביב המהווה מעין מונופול בתחום של מסחר בשוק ההון.